Ledelsen for lærerutdanningene ved UiT Norges arktiske universitetet er kjent med at lærerutdanningene diskuteres i regionen, og i den senere tiden er det særlig organiseringsformen som det blir stilt spørsmål ved.

Grunnskolelærerutdanningen i Alta er i dag organisert som et heltidsstudium med fysiske samlingsuker på campus Alta og ulike former for arbeid i de ukene det ikke er samling. Slik har lærerutdanningen i Alta vært organisert siden tidlig på 1990-tallet, unntaket var forsøksåret 2016 og da var det til slutt 11 studenter som fullførte. Dette året, våren 2022, er det til sammen 21 studenter som går ut som ferdige lærere.

Begrunnelsene våre for å organisere studiet samlingsbasert, er at vi ser at vi på den måten når en bredere og dermed større studentgruppe enn om vi skulle hatt ukentlig undervisning i Alta. Ungdomskullene blir mindre i hele landet, og da rammes vår region ekstra hardt. Det er ikke lenger noen kø av studenter som reiser nordover for å ta lærerutdanning, lærermangelen over hele landet har gjort at alle lærerutdanningsinstitusjoner satser hardt og tilbyr studieplasser til kvalifiserte og motiverte studenter. Det innebærer at vi i stor grad er avhengige av å utdanne ungdom fra egen region. Disse er ikke veldig mange, så for å øke målgruppa, har vi valgt å samlingsbasere studiet, nettopp for å gi et tilbud også til mer voksne og etablerte søkere som ikke ønsker å flytte fra eller ta med seg familien til Alta for en femårsperiode. Vi ser at dette fungerer, ikke minst fordi vi kan gi et tilbud til en familiefar eller -mor fra for eksempel Gamvik, som kan bo og studere nettopp i Gamvik gjennom disse fem årene med unntak av samlingsukene i Alta.

Alt i alt er vi overbevist om at en slik modell øker sannsynligheten for at denne læreren forblir i Gamvik etter endt utdanning. SSB la nylig ut en rapport som viser at både lærere og sykepleiere i stor grad forblir i fylket der de utdannes og etter vår erfaring er nærhet til utdanning av stor betydning for rekrutteringen.

Vi vil i denne sammenheng tilføye at vi har så god erfaring med vår modell, også kalt «Alta-modellen», at det er denne modellen, riktignok noe modifisert, som UiT skal tilby i Harstad med studiestart høsten 2022. Da er det ansatte fra campus Alta med spisskompetanse på samlingsbasert utdanning som har det daglige ansvaret for gjennomføringen.

Instituttet deltar også i et prosjekt om fullføring av påbegynt lærerutdanning. Prosjektet er nasjonalt og går frem til 2025. Det er fleksibelt innrettet slik at personer som har påbegynt en fireårig lærerutdanning, får tilrettelegging til å fullføre. Per dags dato har 23 fullført sin lærerutdanning gjennom dette prosjektet, hovedsakelig fra vår region.

Vi er opptatt av å få søkere fra finnmarksregionen til våre studier, både i Alta og i Tromsø. Og samtidig vet vi at det er mange fra vår region som reiser til andre deler av landet for å ta utdanning, ikke minst til Trondheim og Oslo. Disse ungdommene står etter endt utdanning overfor valget om å bli i sør eller komme tilbake til regionen. Vi vil derfor oppfordre alle skole- og barnehageeiere i kommunene til å framstå som offensive og positive arbeidsgivere, slik at studenter som er utdannet velger seg tilbake. Det er mye å velge seg tilbake til i regionen vår, attraktive jobber er en del av dette bildet.

Anne Britt Flemmen, dekan Fakultetet for humaniora, samfunnsfag og lærerutdanning, UiT

Siw Skrøvset, instituttleder institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), UiT

Silje Solheim Karlsen, faglig leder ILP Alta