Nylig fikk vi en ny og fatal påminnelse om at deler av E45 mellom Alta og Kautokeino er uten mobildekning. Det er naturligvis helt uakseptabelt på en så trafikkert vei, den mest brukte ferdselsåra til Finnmark.

En finsk kvinne omkom på strekningen ved Pikefossen, et område der det ekstremt vanskelig å påkalle hjelp fra nødetatene. Vi er derfor helt enige med Ole Martin Hætta Strand som var en av de første på ulykkesstedet. Han måtte kjøre 2-3 kilometer nordover for å få kontakt med nødtelefonen.

– Minutter fra eller til kan bety liv eller død, sa småbarnspappaen til iFinnmark.

Det verste er at situasjonen er så godt kjent for alle. Det er stedvis huller på dekningskartet mellom Suolovuopmi og Kautokeino, noe som som skaper utrygghet hos de fleste og fortvilelse hos dem som vil hjelpe etter uhell eller ulykker.

I en 80-sone kan en ulykke ende på verst tenkelige vis, som vi opplevde forrige torsdag. Dette kan verken lokale, regionale eller nasjonale myndigheter akseptere. Dette er etter vår mening helt grunnleggende infrastruktur, som ikke utelukkende kan være et spørsmål om hva mobiloperatører prioriterer i sine planer.

Vi skjønner naturligvis at ikke alt kan fikses over natta, men akkurat E45 haster. Høsten 2020 var den alltid proaktive dekningsdirektør Bjørn Amundsen fra Telenor overfor Altaposten klar på at ambisjonen var en ny stasjon ved nettopp Pikefossen.

At det koster er opplagt, men i dag kan vi vel alle være enige om at det blir mer kostbart å la være. Dette er en strekning som er utsatt og vi har ikke tall på hvor mange store kjøretøyer som havnet i grøfta på strekningen. Da kan det være helt prekært å få hjelp.

Samme høst kom meldingen Mennesker, muligheter og norske interesser i nord. Her gikk det fram at man ville satse på en værradar i Rássegálvárri, mellom Maze og Kautokeino, til 27,8 millioner kroner. Begrunnelsen er naturligvis å skaffe til veie viktig informasjon om vær og vind for, men det skal også styrke redningstjeneste.

Etter vår mening er det essensielt at mobildekningen er en del av denne mobiliseringen – så er det naturligvis viktig at tilbudet styrkes andre steder der mennesker ferdes i distriktene.

Langs trafikkerte E45 må dette på plass så raskt som overhode mulig.