I morges ble LINK-konferansen innledet i Alta med såkalt speed-dating, der formålet er å utveksle erfaringer og kanskje bidra med tips og innspill til både ledelse og drift av eget foretak. Det minner også kanskje om hvor viktig det er å møtes til ansikt til ansikt.

De siste årene har mange av møteplassene blitt digitale. Det er vel og bra. Det er ingen tvil om at Zoom, Teams og andre digitale verktøyer har blitt en vinner når det gjelder kommunikasjon, både for å spare tid og penger.

Det paradoksale er at korona-pandemien ga oss et spark i baken når det gjelder å ta i bruk teknologi som allerede lå der og som kunne gi både organisasjoner og foretak en ny hverdag, for eksempel i Finnmark.

Det kan være langt til kolleger i andre deler av landet og kundeforhold må pleies selv om flyprisene skyter i været. Å drive butikk på langdistanse kan ha sine utfordringer, men det kan også kostnadsbildet akkurat nå ha.

Da er det kanskje også krevende å komme seg på konferanser, men vi tror det er viktig at vi møter mennesker ansikt til ansikt – og rent faktisk driver med relasjonsbygging, der relasjoner er noe mer enn flyktige bekjentskaper som kan elimineres med av-knappen.

Relasjoner trenger ikke bare være gjensidige klapp på skuldra, men også motstemmer og argumenter man ikke har tenkt på. Kontaktpunktet kan være mingling, men også et foredrag som bidrar med både inspirasjon og andre innfallsvinkler.

Det er flott at LINK velger å løfte blikket når det gjelder buketten av foredragsholdere, slik man også var opptatt av med forløperen Finnmarkskonferansen. Å samle Finnmark på ulike konferanser er verdifullt, kanskje spesielt når vi vet at ordskiftet kan være betent. På årets program finner vi også gode eksempler på suksess som kan brukes i hverdagen. Som påfyll og inspirasjon.