Mange stiller nå spørsmål om hvordan det går an å lage så vanvittig dårlige bussruter i Finnmark - det spør jeg meg også om.

I en barnesang kan man synge at "hjulene på bussen de går rundt og rundt, rundt og rundt". At hjulene på bussen går rundt er bra - det skal dem jo gjøre. Men det kan synes som at det har gått vel mye rundt og rundt i hodene på planleggerne når bussrutene for Finnmark ble tenkt ut,  skrevet ned på papiret og tatt i bruk. Symptomer på svimmelhet, forvirring og dårlig gangsyn er klart til stedet i denne prosessen.

Å justere bussruter er en ting - og rasere dem er noe annet. Men når justeringer er til det verre  kan man lure. Og når populære og nødvendige bussruter raseres kan man få sjokk.

Tom Øyvind Heitmann reagerer på endringene i bussrutene. Foto: Rolf Edmund Lund

Ett eksempel på rasering er den populære og etter mitt syn nødvendige ruten mellom Kautokeino og Alta. Den ble fjernet med et pennestrøk - eller rettere sagt eliminert med et trykk på delete-knappen på tastaturet. Ett annet eksempel er raseringen av samtlige bybussruter mellom Eiby og Alta sentrum.

Her har man gått fra å ha flere bussruter til null bussruter. Og siden den populære ruten mellom Kautokeino og Alta er rasert, så mistet Eiby også denne bussruten. Dobbeltrasering - med andre ord. Håpløst og regelrett idiotisk.

Ett konkret utfall av dette er at folk ikke lengre kan kan ta buss til og fra jobb mellom Eiby og Alta. Bor du der og ikke har bil, så kan du nå også bare glemme å ha et sosialt liv og delta på kultur- og fritidstilbud i Alta. Ikke mye folkehelse i et slikt busstilbud - det vil si totalt fravær av busstilbud.

Når jeg leser de flere hundre kommentarene fra folk på Snelandia sin Facebookside, så er nok ikke mine eksempler unike.

Hvem er disse bussrutene lagd for å tilfredsstille? Det kan se ut for at dem er til for å tilfredsstille busselskapene, ikke brukerne.

Når det nyvalgte fylkestinget i Finnmark møtes med frisk mot i høst bør en av de første sakene dem tar opp til behandling være sak om nye bussruter i Finnmark. Samferdsel er tross alt en av de få (det vil si cirka tre) kjerneoppgaver en fylkeskommune er lovpålagt å ha ansvar for.

Gleder meg forøvrig til å sende brev til Finnmark fylkeskommune/Snelandia.

Tom Øyvind Heitmann