Finnmark Senterparti er fornøyd med at Regjeringen har startet med å gjøre et samferdselsløft for Finnmark, men mye gjenstår.

Regjeringen har innført gratis ferger til veiløse samfunn som er et meget godt tiltak for næringslivet og befolkningen som er avhengig av ferge som eneste offentlige transporttilbud. Halvering av pris på flyruter om er offentlig finansiert FOT rutene vil også være viktig satsing for å bedre kommunikasjonstilbudet i Finnmark. Dette vil tre i kraft i ny anbudsperiode i 2024.

Flere kystsamfunn eksporterer store verdier av fisk på ufremkommelige og dårlige fylkesveier. En modell for beregning av behov for veiutbygging har vært basert på å telle antall hoder som reiser og ikke verdien av fisk, sjømat og annen viktig eksport. Regjeringen vil nå endre forutsetninger for beregningene slik at også transport av fisk skal legge grunnlaget for veisatsing.

Dette vil bidra til at flere midler til veiutbygging kommer distriktene til gode og ikke bare tettbygde strøk og byområder. Finnmark Senterparti vil ha et vei løft i Finnmark. Vi har en del veiprosjekt som er flaskehalser i all transport. Finnmark har ikke jernbane som alternativ til veg. Følgende veiprosjekt må derfor få prioritet av Regjeringen. Det gjelder E45 Kløfta, Nordkynveien, 882 Øksfjord i Loppa og Pasvikdalen for å nevne de verste strekningene.

Ellers er havneutbygging og moloer en forutsetning for å høste av fiskeressursene som gir Norge store eksportverdier og som er grunnlaget for all bosetning i kystsamfunnene i Finnmark. Yter molo i Vardø må prioriteres. Havneutbyggingen stoppet helt opp da ansvaret ble overført til fylkene uten at det ble fulgt opp av midler til utbedring og utbygging. Nå har staten igjen ansvaret og må ta igjen etterslepet og satse på utbedring av havner og farleder.

Prioritering av samferdselsutfordringen i Finnmark må være en av strategiene for å øke bosetningen, næringsutvikling, sikkerhet og beredskap.

Heidi Holmgren (Sp)

1.kandidat fylkestingsvalget