En periode pekte antallet ulykker nedover på norske veier, men av en eller annen grunn har vi mistet nullvisjonen av syne.

Ved inngangen til fellesferien er tallene alvorlige. Statistikken til Statens vegvesen for første halvår viser at dobbelt så mange har omkommet sammenlignet med samme periode i fjor, fra 31 til 63. 16 mistet livet i trafikken i juni, ni flere enn i samme måned i fjor, meldte vegvesenet 1. juli.

Det ligger mye sorg og smerte bak hvert tall i statistikken. Og vi har alle et ansvar for å gjøre noe med dette, kanskje spesielt når sommervarmen synes å senke terskelen til å bryte fartsgrenser og andre viktige regler vi må forholde oss til. For egen og andres sikkerhet.

Lokalt i Alta og regionalt i Finnmark har Utrykningspolitiet meldt om tildels ekstreme tall over antall fartssyndere, både i byene og på kjente favorittsteder for UP. Det hele videreformidles av vakthavende journalister som har måttet kontrollere en ekstra gang at antallet forelegg stemmer. Tallene har vært merkverdig høye, til tross for de urovekkende ulykkestallene fra hele landet.

Herværende redaktør er også på den omfangsrike lista gjennom første halvår, etter en tur til Karasjok i vår. Hyggelige betjenter kunne forære en velfortjent faktura, men det svir mer at jeg ikke respekterte fartsgrensa og det faktum at jeg ikke oppfattet at jeg var havnet i 60-sonen.

Det kan brått og uventet ramme medtrafikanter, helt uskyldige mennesker. Jeg tror vi større grad må ha denne erkjennelsen med oss, ikke tenke på hva som er akseptabelt for å unngå større bøter eller beslag.

Med anstendig fart og større fokus på vei og trafikk kan vi gjøre en stor forskjell nå i fellesferien. Blant annet må vi unngå å ta med oss mobile uvaner fra hverdagen inn i førersetet, nemlig sjekking av eller tasting på håndholdt mobiltelefon mens vi beveger oss fra A til B.

Det er ekstremt farefullt og kan ende med tragedie. Bøtenivået er økt, men igjen er det kanskje enda viktigere med bevisstgjøring av konsekvens.

Vi vet det utmerket selv når vi bryter vegtrafikkloven, men har en lei tendens til å skylde på alle andre faktorer. Som at vi har det travelt.

Vi er også raske til å mene at UP er feilplassert og at politiet bør ha bedre ting å foreta seg. Vel, i sommer har både turister og godt kjente trafikanter sørget for at det hagler med bøter, både i byene og på godt kjente stoppesteder for UP. Som i Repparfjorddalen der flere titalls blir bøtelagt en og samme ettermiddag.

I virkelighetens verden har de kanskje plassert seg riktig når 40 sjåfører gir for mye gass på en og samme plass i løpet av noen timer.

Jeg tror jeg, du og vi må ta affære. Vi har ikke råd til å miste noen.

Rolf Edmund Lund Ansvarlig redaktør