De viktige barneårene, behøver de viktige barnehagelærerne og økt bemanning i hele barnehagens åpningstid!

Forskning viser at de tre første årene av et menneskes liv er de årene hjernen er mest mottakelig for stimuli og læring. Barnehagelæreren har utdanning innen barns utvikling, lek og læring og hvordan tilrettelegging styrker dette i barnehagen.

En undersøkelse gjort av Utdanningsforbundet Troms og Finnmark viser at bemanningen i barnehagen er mangelfull. Størsteparten av barnehagene har en åpningstid på 9 timer eller mer. Innenfor denne åpningstiden skal det avvikles blant annet møter, planleggingstid og matpauser. Med en bemanningsnorm slik vi har i dag er det kun 2,5 timer i løpet av dagen at alle ansatte er på avdelingen samtidig sammen med barna. Undersøkelsen viser også at det i løpet av dagen er 2 t og 15 min der det kun er én avsatt på avdelingen. I verste fall kan den ene ansatte være alene med 18 barn i denne tiden.

Det er bekymringsfullt at barnehagens bemanning og kompetanse ikke står i forhold til mål og ambisjoner styrt av lokale og nasjonale myndigheter. Bemanningsnormer og fine løfter betyr lite dersom de kun gjelder i en brøkdel av barnehagens åpningstid.

Vi trenger flere barnehagelærere og økt bemanning gjennom hele barnehagens åpningstid for å jobbe forebyggende, ivareta det relasjonelle arbeidet og barnehagens samfunnsmandat.

Vi snakker tross alt om de viktige barneårene som danner grunnlaget for barnets framtid!

Utdanningsforbundet Alta