Vi tror de fleste ville vært i stand til å glede seg over at Nord-Norge-banen hadde skøytet sammen nord og sør med jernbaneskinner, men det enorme pengesluket på 2-300 milliarder kroner, som konseptutvalgsutredning (KVU) «Nord-Norge viktig for hele Norge» har regnet seg fram til,  kan raskt gi samferdselspolitisk armod i Finnmark.

En slik satsing må i tilfelle komme med en garanti om at man ikke brakklegger Finnmark totalt i Nasjonal transportplan, sultefôrer fylkesveiene og lar havner og flyplasser råtne på rot. En eventuell jernbane mellom Fauske og Tromsø kan ikke melke samferdselskroner fra distriktene.

Det er nemlig ikke det minste merkelig at det stilles spørsmål på bred finnmarksdialekt: What's in it for us?

Å bruke så enorme summer på jernbane fra Fauske til Tromsø, med avstikker til Harstad, gir minimal effekt for Nord-Troms og Finnmark. Å tro at den skisserte jernbanen innebærer en fullverdig samling av kongeriket, er like treffsikkert som å friskmelde en kropp uten vitale organer. For eksempel hodet.

Situasjonen er allerede alarmerende når det gjelder uttellingen i Nasjonal transportplan for Finnmarks vedkommende, noe Altaposten en rekke ganger har påpekt. Etter bærende investeringer som Alta vest, Tana bru og Skarvbergtunnelen har uttellingen både i transportplanen og årvisse statsbudsjetter tørket fullstendig inn.

Den mest trafikkerte innfartsåra fra Finland har fått en sjarmerende navneendring til E45, men det hjelper ikke på verken veibredde i passasjen gjennom Kløfta, der kampestein hagler- Eller det faktum at bygda Eiby gjennombores av tungtrafikk hele døgnet.

Over Skillemoen, med industriområde som nabo,  har man klart å kutte flere hundre meter med gangvei for elevene som skal til Øvre Alta skole. Sånn har det vært i flere år, og vi frykter at det kan bli verre når kolossale prosjekter skal tvinges inn i den samme kverna.

Vi kunne listet opp flere utfordringer, for eksempel den smale  veitarmen som kalles Indre riksvei. Den smale korridoren mot Øst-Finnmark har ikke nubbsjans i et kappløp mot innfarten til Tromsø og enorme investeringer i Nordland.  Nord-Norge-banen hadde tappet ned det lille som er igjen av forventninger.

I den grad man mener noe med å trygge den sikkerhetspolitiske situasjonen helt nord i landet, der Norge grenser til en ustabil slagbjørn, er den ensidige satsingen på E6 som korridor ganske så risikabel.

Vi mener det er åpenbart at E45 fra Finland, gjennom Kløfta, bør rustes opp som alternativ trasé. Det vil være forsvarspolitisk smart og en næringspolitisk selvfølge for å sikre at modulvogntog kan bidra til effektiv eksport av både kvit og rød fisk.

Med både Finland og Sverige i NATO, er det nærliggende med strategisk, oppgradert infrastruktur mellom Nord-Norge og nabolandene.

Ideen om jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes gir transportåre til kysten fra våre naboland og kan med en viss rettferdighet tilsi at Finnmark er koblet på.

Vi har fått et par KVU'er med mange gode intensjoner perspektiver, men det er viktig å betrakte Finnmark som noe mer enn en randsone til Troms og Nordland.

De første strekene på kartet kan også tegnes i Finnmark, for eksempel i vekstkorridoren Alta/Hammerfest som bør være en felles bo-og arbeidsmarkedsregion.