Fortettingen er i gang for fullt i Alta sentrum med en rekke byggeprosjekter som er iverksatt og flere som står på vent for byggestart. Realiseres alt dette står vi igjen med et sentrumsområde som kan føles som en tett «mursteinsjungel».

For noen år tilbake vedtok kommunestyret administrasjonens innstilling, om å la Amfiutvidelsen gå utover «kremtomta» til Alta kommune, parkeringsplass P3. I reguleringsplanen omtales denne plassen som P3 og P4. Amfiutvidelsen er per i dag lagt på is, men kan tine og gjenoppstå. Resultatet ville vært ett tett sentrum uten noe sted til aktiviteter, slik vi har i dag med blant annet Finnmarksløpet, Boreal vinterfestival, Alta Live med flere.

I tillegg til utredningen i forbindelse med parkering ved amfiutvidelsen, ble det også vedtatt at en ny parkeringskjeller her ville ha utkjøring via parkeringshuset til Amfi. Her må en være nøye i vurdering av trafikkmengde og håndtering – da dette innebærer langt høyere trafikkbelastning enn i dag.

Alta kommune har nå en gylden mulighet til å ivareta to ting og være offensive og satse på uteområdet. Et uteområde som kan brukes til aktiviteter og arrangementer samt minimere store deler av overflateparkeringen som er i sentralkjernen til sentrum. Et grøntområde og flerbruksareal over dagens parkeringsplass vil gi en frodig og grønn park og dyrkbare arealer midt i sentrum.

Dette området vil kunne brukes til flere formål med rett inndeling. En grønn park betyr ikke nødvendigvis at man skal fjerne skifer og asfalt, man kan tenke fremover og bygge en grønn park med mobile innretninger som kan fjernes og flyttes ved ulike arrangementer. Noe som igjen kan gjøre muligheten for utnyttelsen større.

En grønn park vil invitere innbyggere til å tilbringe tid her. Dette vil fremme innbyggernes fysiske og psykiske helse samt øke bolyst og liv på sentrum, fordi folk flest trives bedre når vi kan se andre ansikter vi kan nikke hyggelig til enn kun tomme parkerte «blikkbokser» som ikke skaper en døyt av liv. Ser vi til andre byer med lignende areal i sentrum er dette flittig brukt i hverdagen, ikke minst på gode sommerdager, noe vi har hatt mange av i 2023.

Det er også viktig å sikre areal til fremtidige aktiviteter i sentrum. Alta kommune er vertskommune for Finnmarksløpet som igjen bidrar til folkefest og et yrende liv i sentrum. Sammen med Offroad Finnmark, Alta live, Sommerfest i Alta, Bossekopmarkedet med flere, er det nå arrangementer til hver årstid i sentrum. Arrangementene er populære og virker tilsynelatende veldig viktig for innbyggerne i Alta samt turister. Her kan både sirkus, tivoli og andre omreisende arrangement avholdes. Et flerbruksareal som kan brukes til disse aktivitetene sikrer at vi kan ha dette i sentrum i fremtiden. Skal området bygges igjen samt parken på motsatt side ved hotelltomta bygges igjen tvinger vi mange av disse arrangementene ut av Alta sentrum som igjen ikke bidrar til å få et livlig sentrumsbilde.

Overflateparkeringen tar også stor plass i sentrum. Det er i dag ca. 400 parkeringsplasser fordelt på 3 områder i sentrum (P1, P2 og P3 samt diverse kantparkeringer med mer). Ved å bygge en parkeringskjeller under dagens P3 med kapasitet til ca. 500+ biler, kan en fjerne mye av overflateparkeringen i sentrum. Tilrettelegging for HC-brukere må ivaretas også på overflateparkering ved en endring av sentrumsparkeringen. Arealet som kreves for å ivareta parkering til HC-brukere, er langt mindre enn dagens dimensjoner.

Samtidig kan en ved å bygge parkeringskjeller under P3 løse mye av nåtidens- og fremtidens parkeringsproblematikk. Vi kjenner til i hverdagen at det er P3 vi bruker oftest når vi skal til sentrum. Kommunen har også tall på at over halvparten av parkeringsinntektene kommer herfra. Det sier ikke lite om hvor attraktiv nettopp dette området er.

En parkeringskjeller under P3 vil frigjøre arealer ved dagens P1 og P2. Det bidrar til at kjøretøyene ikke opptar plass på overflaten. Ser en mot hva Kristiansand kommune fikk til ved å bygge sin parkeringskjeller under Torget i kvadraturen er det fullt mulig å få til her og. Den nye parkeringskjelleren bidro til å fjerne tilnærmet all gateparkering i sentrum av Kristiansand.

Det er viktig for handelsstanden at deres kunder har en mulighet å bruke bilen sin til handling og innkjøp og det er viktig for en del innbyggere å kunne bruke bilen i hverdagen som ett av fremkomstmidlene.

Noen hevder at flytting av bilparkeringsarealer skaper butikkdød. Det tar Alta SV avstand fra. Vi ønsker ikke å forby bilen, de skal finne sine plasser også i fremtiden. Like fullt har Statens vegvesen har gjort en oppsummering av både norske og internasjonale studier i 2015 som viser at bilister legger igjen større summer per handletur, men at disse handleturene forekommer mer sjeldent. Det vil si at de som går, sykler eller benytter seg av kollektivtransport handler hyppigere og legger igjen mer penger totalt sett sammenlignet med kjørende per uke eller år.

Tore Grøtte, 1. kandidat Alta SV

Monica Skrindo Sedahl, 2. kandidat Alta SV