Under FrPs tid i samferdselsdepartementet økte ferjeprisene med nærmere 30 prosent. Etter press fra Arbeiderpartiet ble Høyre-regjeringen med på et kutt i ferjeprisene. Nå kutter vi ferjeprisene ytterligere og er godt i gang med målet om 50 prosent reduksjon.

Jeg merker meg at Terje Halleland mener vi fører folk bak lyset om reduserte ferjetakster. Det er feil. Han utelater nemlig helt sentrale ting i sitt innlegg i Altaposten 7. januar.

I Hurdalsplattformen har vi et tydelig budskap: Vi skal halvere prisene på ferjesambandene både på riks- og fylkesveiene i løpet av fireårsperioden. Vi viste handling i budsjettet. Vi satt nemlig av dobbelt så mye penger som regjeringen Solberg. Det betyr: Totalt nesten 1 milliard kroner til å senke ferjeprisene i 2022.

Så kommer poenget Halleland utelot: Etter at den forrige regjeringen satte ned ferjeprisene, satte de blant annet opp momsen fra 6 til 12 prosent. Samtidig fulgte de ikke opp i budsjettet for 2022 med nok penger. Det betyr at med den forrige regjeringen ved makta, så ville ferjeprisen for den reisende vært om lag 15,5 prosent lavere 1. januar 2022 sammenlignet med 1. januar 2021. Ikke 25 prosent som Halleland påstår.

Med vår bevilgning, på om lag 500 millioner kroner, sørget vi for ferjeprisene faktisk blir redusert med 30 prosent for de reisende.

Det blir mange tall og prosenter, og viser hvor komplisert dette regnestykket egentlig er. Det viktigste er derimot veldig enkelt: Vi sørget for at det blir betydelig billigere ferjebilletter når rakettene smalt inn det nye året.

Vi vet nemlig at ferjer for mange ofte er den eneste veien til og fra øya de bor på. Eller over fjorden. Ferja er livsnerven i mange øysamfunn. Det er pendlerveien, næringsveien og turistveien.

Nå er det vanlige folks tur, og veldig mange vanlige folk kjører ferje til jobb og skole. De fortjener et godt ferjetilbud.

Vi fører ikke folk bak lyset i denne debatten. Vi sørger bare for at ferjebillettene blir billigere.

Jon-Ivar Nygård (Ap)

Samferdselsminister