For å bygge de levedyktige lokalsamfunnene – der folk vil både bo, jobbe og leve – trenger vi et rikt tilbud også etter arbeidstiden er over. Dette er reiselivsnæringen mestere på å skape.

Å skape bolyst i Alta, handler ikke bare om å skape en kommune – en by – der folk kan jobbe og ha tak over hodet. Vi trenger også steder vi kan møte venner og familie – steder vi kan få påfyll i hverdagen. Uten steder som Gabo Bar, eller opplevelsen av et godt måltid på Stakeriet eller minnene fra kvelder på City Scene, blir lokalsamfunnet vårt fattigere.

Attraktive lokalsamfunn har en "kveldsøkonomi" med restauranter, kaffebarer, uteliv, hoteller og kultur. Det er på disse arenaene mennesker møter mennesker. Og det er disse sosiale møteplassene som gir oss påfyll, lykke i hverdagen og mening i livet – og som er grunnen til at svært mange av kommunens innbyggere velger å bo og leve akkurat her i Alta. Og der folk vil bo skapes det ringvirkninger som skole, barnehage, butikker og sykehus.

Ifølge tall fra Menon Economics, bidrar reiselivsnæringen i Alta med 18.8 millioner kroner til kommunen, målt i inntekter fra personskatten de ansatte i næringen skaper. Dette er med på å gjøre Alta til et livskraftig samfunn. Som sysselsetter, og som en næring som skaper opplevelser for de som bor her gjennom hele året, er næringen viktig for kommunen – og regionen vår. Men selv om reiselivet først og fremst er til for lokalbefolkningen, trenger vi også de tilreisende. Uten dem blir nemlig også tilbudet til lokalbefolkningen dårligere.

I en undersøkelse gjennomført av Kantar for NHO Reiseliv, svarer over 50 prosent av de spurte om Troms og Finnmark, at de opplever turisme i sin kommune som noe positivt. Flere svarer også at de tilreisende bidrar til å skape et bedre tilbud i kommunen slik som restauranter, kafeer og uteliv.

Men med økt reiselivsaktivitet følger også noen utfordringer, og i enkelte kommuner kan opplevelsen også være at det kommer for mange tilreisende i noen perioder av året. Vi som jobber i reiselivet, jobber hele tiden for å finne den riktige balansen her. Vi ønsker å skape et tilbud som tiltrekker oss nordmenn og utlendinger gjennom hele året, fordi dette bidrar til viktig verdiskaping i regionen vår, men vi må også sørge for at vi utvikler et tilbud som er til glede for lokalbefolkningen – året gjennom.

Som reiselivsbedrift er vårt mål at lokalbefolkningen i Alta skal se verdien av reiselivet her, og forbinde turisme med noe positivt. Det kan vi oppnå hvis kommunen og reiselivet samarbeider og legger til rette for en bærekraftig vekst som tilpasser antall besøkende til lokalsamfunnets størrelse og tåleevne, og sørger for at destinasjonsutviklingen tar hensyn til klima og miljø.

Nå er der snart valg, og vi ønsker at årets kommunevalg skal sette bærekraftig vekst og utvikling av reiselivet i Alta som et hovedtema. Vi trenger politikere i kommunen og hele landet som heier på og tilrettelegger for enda flere attraktive reiselivsprodukter. Vi trenger politikere som spiller på lag med næringen og lokalbefolkningen for å utvikle destinasjonen og tjenestetilbud til vårt alles felles beste.

Fakta viser nemlig at kommuner med mange reiselivsbedrifter er vekstkommuner. Kommuner uten er fraflyttingstruet. Og vi vil at Alta skal være en vekstkommune, og vi skal gjøre vårt for å bidra til det!

Vegard Berge Uglebakken

Administrerende direktør Æventyr

Medlem i NHO Reiseliv