VargsundXpressen koster mer enn SørøysundXpressen. VargsundXpressen koster nå ca 15 millioner. Jeg blir så trist at jeg kjenner tårene, når jeg tenker på hva folk på veiløse steder har mistet av tilbud.

Bare fordi noen tviholder på VX for å prøve hindre Hammerfest i å få ny flyplass. Finnmark FrP prøver nå å kaste "et par peanøtter" til båtfolket på Sørøya med å love et par anløp tilbake.

Men vi skal ha tilbake ALLE de avganger som er kuttet i Loppa, Hasvik, Måsøy, Alta, Tana og Hammerfest. Det klarer vi fint når TFFK sier opp VargsundXpressen! Ved å stokke eksisterende bussruter slik de var før, så trengs ikke VargsundXpressen.

Det vet alle. Det er noen som bare ikke vil. Hvem i Troms og Finnmark fylkeskommune (TFFK) er det som saboterer en innsparing på ca 15 mill kr?

Hvor vondt å ta buss i stedet for båt?

Det å kutte luksusbåten VargsundXpressen er det eneste kuttet som ikke vil ta bort reisemuligheter for noen. Det å reise med buss i istedet for båt mellom Alta og Hammerfest, er ikke grusomt. Folk i resten av fylket bruker buss hver dag! (Og på verre strekninger.)

Det som er grusomt, er å måtte bruke to overnattinger for å komme seg til en time på sykehuset i Hammerfest. Eller til bank eller frisør. Den situasjonen er mange båtfolk i nå. Det å få slektninger på dagsbesøk hjemme? Umulig. DET er grusomt.

Det er bare snakk om vilje fra Finnmark FrP, Finnmark Høyre, Finnmark AP, Finnmark SV, Finnmark SP, Finnmark MdG, Finnmark Rødt til å ta fatt i "luksusfellen" i båtbudsjettet.

VX spiser 14,1 mill + 6 års prisstigning

Innkjøpspris (2016) for VargsundXpresssen rotasjon 1 var 11,6 mill kr + rotasjon 2 = 14,1 mill kr. Per år. Innkjøpspris SørøysundXpressen (2016)= 13,2 mill kr. Joda, det har kommet endringer i SørøysundXpressen, men det har vært kuttet mye også. I tillegg kom de vanvittige kuttene for to år siden for de fleste båtrutene. (Bare ikke for VargsundXpressen.) Regningen for kuttene ble forsøkt dyttet over på kommunene, men ikke alle hadde råd til å ta over kostnadene. Noe de ikke skal behøve!

TFFK får store summer fra staten nettopp for å kjøre båtruter, busser og ferger. Hvor mye, har jeg dessverre ikke fått svar på enda. For bare ved å se det tallet, kan vi se om folk på veiløse steder må blø bare fordi noen vil ha litt ekstra km asfalt et annet sted.

Ingen hindringer i kontrakten

Nei, det er ingen kontraktsmessige hindringer for å legge ned Alta-Hammerfestbåten. Det er ikke dokumentert av TFFK eller fylkesråd Agnete Masternes Hanssen. Tvert i mot gir kontrakten med Boreal rom for å kutte opp til 15% uten å betale noe til Boreal.

Kontrakten gir også TFFK grunnlag for å si opp store deler av leveransene (pkt 9.1 i avtalen). Da har Boreal rett til å få dekket inntektstap minus kostnader til drift. Det er ikke sikkert at det utgjør så mye i kroner og øre. I hvert fall utgjør det mye mindre enn 14,1 mill + 6 års prisstigning! Jeg har spurt om hvor mye det utgjør. Jeg håper jeg får svar.

Og så kan man huske på at Boreal nettopp har fått et nytt oppdrag med en ekstra båt, Hollendaren, i samme båtrutekontrakt. Så da kan TFFK ta bort et annet oppdrag med en annen båt.

Krokodilletårer fra FrP

Det er nesten søtt å høre Troms og Finnmark FrP som synes synd på øyfolk som har mistet sine båtanløp. At FrP har sendt mail til fylkeskommunen for å få frem fakta for å "redde" de stakkars veiløse samfunn på Sørøya.

Men hvor var FrP i 2020 da fylkeskommunens dramatiske kutt ruinerte folk og småsamfunn på øyer og veiløse steder?

FrP tilbyr VX istedet for flyplass

FrP´erne har i stedet kjempet med nebb og klør for å beholde luksusfellen Alta-Hammerfestbåten. Hvorfor? Vi båtfolk har i mange år dokumentert at VargsundXpressen verken er sykehusbåt, pendlerbåt og den sparer ikke noe reisetid mellom Alta og Hammerfest. Den eneste funksjonen VargsundXpressen har, er å være lobby-kort.

Slik at noen kan gå i storting og departementer og si at "Hammerfest trenger ikke ny flyplass, det er jo bare en time med båten til Alta lufthavn, det får de tåle". Folk sørpå vet ikke at det ikke stemmer. FrP på sine rundturer i fylket har ment det høyt. En slik lobbyering er ikke bærekraftig. Ny flyplass i Hammerfest tvinger seg fram pga næringslivets behov.

Det å vite at noen er villige til å ofre livsnerve-båten til veiløse steder bare for et politisk stønt, gjør meg så trist at jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre. Annet enn å håpe at det er noen voksne hjemme. Med hjertet på rett plass. I de andre partiene; Finnmark Høyre, Finnmark AP, Finnmark SV, Finnmark SP, Finnmark MdG, Finnmark Rødt og andre samfunnsengasjerte mennesker.

Kutt luksusfellen VargsundXpressen

Nå som Troms og Finnmark fylkeskommunen er nødt til å spare ekte penger på ordentlige kutt, er "luksusfellen VargsundXpressen" det mest effektive.

Og hvis noen prøver å avlede denne saken med at dette bare er nok en "Alta-Hammerfest-konflikt", så ikke gidd. Se på alle de veiløse stedene i alle båtrutekommunene. Alle veiløse steder har fått sitt tilbud rasert. Dette er en sak mellom veiløse steder og fastlandssteder. Hvilke steder kan kuttes lett?

På tide å ta fastlandsstedene, der hvor folk lett kan ta rutebussen i stedet!

Sylvi Jane Husebye, Finnmarkspolitiker