Klima- og miljøspørsmål er blant de høyest prioriterte politiske områdene for Alta SV. Det innebærer også bilene vi kjører. Transporten i Norge utgjør nesten 1/ 3 av de norske klimautslippene i Norge i 2020. Over halvparten av dette igjen kommer fra veitrafikk. Kjøring med elbil derimot reduserer utslippene.

Elbil nr 500 000 trilte ut på norske veier sommeren 2022. Av hele den norske bilparken har elbiler en andel på ca 18 %. I Norge har elbiler blitt satset på med gunstige og økonomiske tiltak de siste 10-åra, en fest vi øverst i nord ikke har kunnet ta del i. Dels fordi flere tiltak ikke virker hos oss (lavere bompengeavgift, kjøring i kollektivfelt) og dels fordi vi i mange år manglet hurtigladere når vi skal på langtur.

Først i 2020 åpent Ishavsveien sitt ladenettverk i Finnmark og Nord Troms. Da har elbilfesten pågått i nærmere 10 år lenger sør i Norge. Samtidig sier regjeringen seg fornøyd med de positive elbil-tiltakene, nå går «salget av seg selv» og de positive tiltakene kan avvikles. Det er forståelig at slike tiltak en dag må fases ut, de er ment som incentiver for å få i gang et nytt marked. Men ekstra bittert er det at vi i Finnmark og Nord-Troms ikke skal kunne få kjøpe elbiler vi trenger som både er mer miljøvennlige og til like rimelig pris som de lenger sør.

For det er kun de største og tunge kjøretøyene som får ekstra avgifter. De over 600 000 kroner pluss en egen vektavgift. Vi vet best hvilke typer kjøretøy vi trenger, vi som har vinter i flere måneder, har behov for å få fraktet en scooterhenger, en campingvogn eller båthenger. Og avstandene vi må tilbakelegge er ofte langt større enn våre medborgere sørafor.

Alta SV har derfor et ønske om å innføre et nytt politisk virkemiddel som kan både opprettholde de positive tiltakene for oss her nord – og samtidig opprettholde befolkningsmengden.

Fra Sverige erfarer vi at innbyggere i visse kommuner kan søke om å få tilbakebetalt moms og engangsavgift på «klimatbonusbilar», dvs utslippsfrie biler, herunder elbiler. Ordningen fungerer også slik at du ikke kan videreselge bilen før etter tidligst 5 år – for å unngå spekulering og uriktig inntjening. Bryter du reglene må du betale tilbake moms og engangsavgift.

Alta SV foreslår derfor, som et middel for å opprettholde bosetting i Finnmark og Nord-Troms – at elbilincentivene fortsatt skal gjelde dersom du er bosatt i området. Dersom en benytter seg av ordningen kan en altså ikke videreselge kjøretøyet før etter 5 år – gjelder nye kjøretøy.

Kan Norge ta seg råd til dette? Absolutt – da vi samlet sett utgjør en liten del av befolkningen i Norge, knappe 1,4 %. Ordningen vil både kunne motivere flere til å velge miljøvennlige kjøretøy og bidra til opprettholdelse av bosettingen her nord. Det vil samtidig være en rettferdig fordelingspolitikk, all den vi her øverst også får en tilsvarende periode med positive intensiver til å velge blant de bilene vi faktisk må ha – for å takle hverdagsvær og veiavstander.

En typisk elektrisk familiebil til 620 000 som kan trekke 1600 kg og har normal rekkevidde 48 mil vil uten moms koste 496 000 kroner. Dette er noe vi i Alta SV vil jobbe for å få vedtatt på nasjonalt nivå.

Tore Grøtte

Ordførerkandidat

Alta SV