Av og til kan et spørsmål utløse bekreftende nikk, som gjør at vi risikerer nakkesleng hele bunten. Etter utallige saker om nye bussruter som ikke henger på greip i forbindelse med kontraktsbytte for Snelandia, var det en jordnær kar fra Kautokeino som påtok seg rollen som den klarsynte gutten i Keiserens nye klær, ett av de fantastiske eventyrene til HC Andersen.

«Hvordan går det an å lage så vanvittige bussruter», var spørsmålet fra redaktør Nils Martin Kristensen i GLR, lokalradioen i Kautokeino.

Spørsmålet ble stilt til fylkesråden som nå kan smyge seg inn i opposisjonens rekker i den nye fylkeskommunen, men det betyr ikke at saken er ute av verden.

I hvert fall ikke for de som trenger kollektivtransport for å komme seg fram i et langstrakt fylke, der vær og vind til tider gjør det tryggest å bli hjemme.

Noen mener sikkert det er en kompleks suppe og at det bare er å sende inn spørsmål og innspill, men vi tenker at det hadde vært en tanke å løse flokene før bussen er i bevegelse.

Det hadde tatt seg ut om Alta IF hadde ønsket tusenvis av spillere velkommen til Altaturneringen i fotball, uten at de hadde laget et kampprogram som unngikk at tre og fire lag kom til den samme banen på samme klokkeslett, eller at samtlige pipeblåsere ble kommandert til den samme kampen på andre siden av byen.

På frivillig basis klarer Alta IFs logistikk-gjeng å finne gode løsninger før turneringen settes i gang, så er det naturligvis behov for fleksibilitet hvis det viser seg at alt ikke er perfekt.

Det hadde alle reisende godtatt i Finnmark også, men når ingenting korresponderer med hverandre eller sunn fornuft, blir passasjerer både matt og sliten. Det skjer ikke så sjelden, uansett hvor drillet proffene måtte være.

Når man kommer 10 minutter for sent for å ta videre kommunikasjon, blir det kanskje ekstra overnatting. En ekspress-rute fra Kautokeino som trenger tre eller fire stopp, er det motsatt av ekspress. Vi tror spørsmålet til radio-redaktøren har blitt gjentatt til det kjedsommelig: Hvordan går det an?

Det er kanskje ikke noe skandale for Widerøe at musikkfestivalen Oggasjakka i Honningsvåg blir kansellert eller lagt på is, men vi tenker at det er temmelig skjebnesvangert at unge mennesker i Finnmark mister tilliten til de som skal sørge for at framtiden kan være å satse i Finnmark.

Derfor burde formiddagsflyet til Honningsvåg vært spart fra nedleggelse, slik at de slipper å sende artister eller publikum i flokk fra Alta.

I Finnmark er vi så opptatt av at ruter og planlegging fungerer, fordi det ikke finnes tog eller trikk. Det går busser, men det burde for lengst ha vært båtrute mellom Alta og Hammerfest med minst tre rotasjoner, både for arbeidsfolk og kronisk syke pasienter som skal den ene eller andre veien.  Den saken burde vært opp og avgjort for mange tiår siden.

Mange av flyrutene er såkalte FOT-ruter for at vi i det hele tatt skal ha mulighet å reise mellom øst og vest i fylket. Offentlig finansiering må være en del av virkeligheten for at Finnmark skal ha kommunikasjonsløsninger som gjør det mulig å komme fra A til Å, men også de kommersielle rutene til eksempelvis Kirkenes og Alta eksisterer på nåde, gjerne med konkurrerende selskapet som flyr vinge mot vinge nordover.

Finnmark har et enormt potensial innenfor reiseliv, noe vi ser i form av antall cruisebåter som seiler inn i Finnmark for tiden, med Nordkapp som en av mange praktfulle destinasjoner.

Vi tenker at flyselskapene og myndighetene har et felles ønske om at satsing i Finnmark skal være bærekraftig, blant annet turisme. Da burde de ha sett det åpenbare, at det må være flere ruter og hyppigere frekvens.

Det nytter ikke å vente på at det skal bli flere innbyggere først, før man tør å satse. Finnmark har råstoffer og forutsetninger til å klare seg selv, men må dessverre stå med lua i handa. Helt til noen med makt og myndighet ved selvsyn ser at satsingen er liv laga.