Det er sommer i Alta og skoleferien har begynt. Mange elever søker sommerjobb for eksempel i butikker, på lagre, i kommunen og i landbruket, for å tjene seg litt ekstra. Dette er en vinn-vinnsituasjon, fordi de fast ansatte skal ha sin ferie og ekstra hender trengs.

I Norge er det mangel på arbeidskraft, og etter koronapandemien er det mange som sliter med rekrutteringen, slik at det må hentes inn utenlandsk arbeidskraft.

Matteus kapittel 9.35-38 forteller om en lignende arbeidssituasjon. Jesus snakker til disiplene sine om en stor høst, men hvor det er mangel på arbeidere. «Høsten» er ikke en kornhøst eller jordbærhøst, men alle menneskene som mangler mål og retning med livene sine, fordi de ikke har funnet veien. I denne sammenhengen er «veien» troen på Jesus, frelsen, legedommen og friheten han kan gi. De er som sauer uten gjeter, sier Jesus.

Hvordan kan disiplene hjelpe disse menneskene? Jo, de skal «be (derfor) høstens herre sende ut arbeidere for å høste grøden (avlingen) hans». Høsten (alle menneskene i verden) er stor, men arbeiderne få. I kristne sammenhenger er det dessverre ofte slik at det er noen få personer som gjør alle oppgavene. Det er ikke bærekraftig i lengden og slett ikke slik Gud hadde tenkt det. I Hans rike har alle mennesker fått en gaveutrustning og dermed et kall eller en oppgave som er viktig for at «innhøstningen» skal lykkes. Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen, er det et ordtak som sier.

Du som er et Guds barn er viktig, fordi Gud bor i deg og virker gjennom deg (i den grad du lar Ham få lov). Gud har gjort seg selv avhengig av oss mennesker for at oppdraget skal lykkes. Ja, Gud er allmektig, men vi er Guds medarbeidere, Hans sønner og døtre, som Han har kalt til å gjøre innhøstningen sammen med Ham. Du kan vise hvem Jesus er ved å gi en hjelpende hånd til noen som trenger det, ved å be for mennesker som har det vondt eller er syke, ved å si oppmuntrende ord til en nabo eller bake ei kake til noen du vil glede.

Oppgavene er uendelige og du kan få bruke den utrustningen du har til å spre evangeliet. Det er ikke alle som skal være predikanter. Frans av Assisi sa: «Sørg for å hele tiden forkynne evangeliet og bruk om nødvendig ord.» Det koker egentlig ned til dette ene: Be Gud gi deg øyne som ser menneskene du møter i dag med Hans øyne. Da vil du se hvor dyrebare de er og møte dem med Hans kjærlighet som er en fin inngangsport for dem til å bli kjent med Ham.

Beate Helms Ålien