Norwegian overtok denne uka eierskapet i Widerøe for drøyt 1,1 milliarder kroner, med løfter om å beholde lillesøster som eget selskap og merkevare.

I utgangspunktet er det grunn til å være skeptisk at Widerøe svelges med hud og hår – og at tre selskaper blir til to i markedet. Helt nord i landet vet vi en hel del om hva det innebærer at flyselskaper opptrer som monopolister, så vi håper i det lengste at de berømte synergiene denne gangen vipper i favør av reisende. Også for oss som befinner oss i enden av de 107 rutene de vil kontrollere.

Færre aktører pleier nemlig å være dårlig nytt for forbrukerne, men vi forventer at Konkurransetilsynet saumfarer avtalen grundig og bidrar til å klargjøre betingelsene før ekteskapet inngås. Flytrafikk er infrastruktur med avgjørende verdi for både folk og næringsliv, vel vitende om at det er tynt med alternativer.

Det har forsåvidt ligget i kortene at det ville komme en restrukturering av markedet etter nådeløs konkurranse, pandemi, kriseøkonomi og arbeidskonflikter.

Forventningene har kanskje vært at utenlandske selskaper lukter på mulighetene for å sveipe innom det norske markedet, men slik har det ikke blitt. Til det har nok økonomien vært for skrantende.

Til gjengjeld har Norwegian sjelden vært skyggredd, kanskje på grensen til vel tøff i trynet, enten det er USA eller Europa som skal erobres luftveien.

Beregningene er at synergiene og økt verdiskaping av oppkjøpet ligger på mellom 200 og 300 millioner kroner. Vi håper at ambisjonen er dele effekten med kundene og satse på gode produkter, der datterselskapet Widerøe ikke opptrer som en distriktsbudeie som skal melke rutene, verken i stamnettet eller FOT-ruter.

Vi håper tvert i mot at Norwegian og Widerøe sammen ser potensialet i nord, for eksempel innenfor reiseliv. I dette ligger det også at Widerøe beholder sin base i Bodø og det nettverket som er skapt nordaførr.

For oss i nord, uten reelle alternativer, er det ekstremt viktig at kjøpet ikke innebærer lavere frekvens eller ytterligere prisøkninger.  Av og til kan det være smartere å hente ut inntektene i markedet, enn å henfalle til kutt, bare fordi det er mulig for sine eiere.