Selv om Fylkesrådet i TFFK vil gi 130 mill MER til kollektivtrafikk i Finnmark i 2023, mener Fylkesrådet at hurtigbåtene fortsatt skal gå forbi kaier i Loppa, Alta og Hammerfest. Og at fastboende i Survika ikke trenger båt?

Blodkuttet" fra 2020 lovet 22 mill kr. spart per år. Det vet alle at er tull. Ble det så mye som 1 million? Det nekter TFFK å svare på. Uansett, vil Finnmark Ap, SV og Sp ikke gi mer penger til båt, så snu da LoppaXpressent tilbake som før og bruk de ca 3,5 mill som da faktisk blir spart, til å la Slettnes, Skippernes, Hellefjord, Nuvsvåg, Hakkstabben og de andre stedene få sine tidligere anløp tilbake.

De som sier at "det er ro rundt båtrutene nå", vet at de lyver. Etter fulle ni års kamp, er det bare noen som tar en pustepause.

Fylkesrådet sier i en uttalelse i avisen at det blir "ingen kutt i år" og smiler på bildet, som om alt er bra nå. Det er feil. Båtavhengige samfunn fortsetter å blø og fastboende tvinges til å flytte. Mens Ap, Sp og SV sentraliserer videre ved å la E6-båten VargsundXpressen fortsette å gå - på bekostning av båtruter til veiløse steder.

Survika amputert bort

Survika har mistet alle sine båtanløp i snart et helt år. Kaianlegget er som da anbudet gikk ut, anbudet ble levert inn av operatør og godtatt av fylkeskommunen. Ingen forbehold. Likevel har "noen" fått det for seg det er greit å ikke levere båtrute lenger fordi man heller kan krangle om hvem som har ansvaret for at det ikke "kan" gå båt dit. Finnmark fylkeskommune lovet i anbudet ei ny flytekai til Survika. Det har ikke kommet. Men Boreal tok ingen forbehold om det måtte bli ny kai.

Det er uansett Troms og Finnmark fylkeskommune (TFFK) som har ansvaret for båtruter til veiløse steder. Det er TFFK som får penger av staten for å håndtere det ansvaret. Likevel mener TFFK at andre skal ta regningen. Dette vil bli klaget inn for høyere makter; herunder Statsforvalteren.

LoppaXpressen: 3,5 mill mer enn nødvendig

LoppaXpressen går Loppastedene inn mot Øksfjord, og derfra til Hammerfest. Buss går fra Øksfjord inn til Alta. Det har det gjort i mange tiår. Men plutselig var det ikke nok. Noen ville ha både buss og båt inn til Alta.

Dagens rutemønster på LoppaXpressen; inn mot Alta i stedet for direkte til Hammerfest (med Hasvik og Kårhamn med på veien). Slik det var før. Når LoppaXpressen er "snudd" inn mot Alta, må SørøysundXpressen gå ekstra tur mellom Hammerfest og Hasvik. Rekk opp hånda de som ikke ser at dette er unødvendig parallellkjøring!

Loppaværingene som skal til Hammerfest må da gå av på Storekorsnes og vente på VargsundXpressen (VX) for å komme til Hammerfest. Slik mates passasjertallene opp for VX.

Ved å snu LoppaXpressen tilbake, slik at ruta igjen oppfyller Finnmark Fylkestings vedtak fra 2016, kan båtrute-penger frigjøres slik at hurtigbåtene igjen kan gå inn til steder som Nuvsvåg,  Hakkstabben Slettnes og Skippernes. Hvis Fylkesrådet vil. Hvorfor gjøres det ikke? Alle vet at dette er en faktisk løsning. Til uka samles TFFK Fylkestinget. Fylkestinget kan vedta dette. Da må Fylkesrådet utføre det.

Hvem er på distriktenes side i budsjettet?

Fylkestinget kan også kutte E6-båten mellom Alta og Hammerfest (VargsundXpressen). Det vil spare ca 16 mill kroner pr år, som kan overføres til anløp til båtavhengige steder. Bare halvparten ville gitt oss bedre muligheter for arbeidsplasser, leve og bo på øyer og veiløse steder!

Men Troms og Finnmark fylkeskommune, styrt av Senterparitet, Arbeiderpartiet og SV vil ikke, eller tør ikke. Det er trist å se at samtlige av styringspartiene har gått bort fra grunnverdiene om å ta vare på distriktene.

Hestehandles bort?

Snart er det valg til nytt fylkesting i Finnmark. Kan det være at noen hestehandler bort partiets verdier i et spill, for selv å komme høyere opp på ei liste?

Man skal ikke være konspiratorisk. Men når det skjer så mye rart som det har skjedd, og ennå skjer, i kampen for å gi båtavhengige samfunn den livsnerven de trenger for å overleve, er det lett å begynne å lure.

Sylvi Jane Husebye

Finnmarkspolitiker