Alta kommune kan bli sittende igjen med skjegget i postkassa etter forsøket på å benytte overskuddsmassene fra E6 til forlengelse av rullebanen. Det er bare å si takk og farvel til fornuften.

Meningen var å dumpe et ufattelig antall kubikk med stein formålsløst i sjøen, men brukt på rett måte var det mulig å spare samfunnet for flere hundre millioner kroner. Slik vil vi imidlertid ikke ha det i steinrike Norge, bokstavlig talt. Belønningen fra regjering og fagetater er å toe sine hender og gjøre absolutt alt for å synliggjøre at Alta og Finnmark ikke behøver økt kapasitet i nærmeste framtid.

Et forsøk på å løfte blikket noen år fram i tid var fullstendig umusikalsk i Avinor, en etat som ellers bruker tiden på å redusere den operative lengden på Banak og som heller ikke har klart å prioritere Kirkenes. Nasjonale målsettinger for Nordområdene er uviktig i forhold til en tredje rullebane på Gardermoen – og dermed framstår nasjonale visjoner i nord like ullen etter mer enn ti år med spreke talegaver.

Vi hadde et lønnlig håp om at Frp-statsråd Ketil Solvik-Olsen så fornuften i dette, kanskje spesielt etter at Stortingets transportkomite kom fram til en omforent og positiv merknad i fjor. Videre har Frp profilert seg som et parti som gjerne røsker opp i byråkratiet for å skape handlekraft, men her velger man bort både sunn fornuft, folkevalgte på Stortinget og Alta kommunes arbeid for å sikre gode og trygge direkteruter til Oslo, for hele Finnmarks befolkning, inkludert næringslivet og aktører som skal sikre verdiskaping i ulike bransjer.

Vi synes det er trist at Alta kommune har måtte vente et halvt år på et møte med departementet, og når delegasjonen tar turen til hovedstaden, glimrer Solvik Olsen med sitt fravær. Ikke et vondt ord om hans sympatiske statssekretær Tom Cato Karlsen, men det sier en hel del om holdningen til det lokale initiativet som ble tatt i Alta for å sikre en samfunnsøkonomisk gevinst. Det kan ende med at kommunen selv tar regninga.

Det er også et aldri så lite nederlag for Alta Frp, som med varaordfører og handa på rattet lokalt har stått på for en løsning, sammen med resten av de folkevalgte. Det faktum at man ikke klarte å mobilisere statsråden før valget, verken på denne saken eller i forhold til avlastningsveien, var et forvarsel om hva som er i gjære. At det ble «God dag mann, Økseskaft» i samferdselsdepartementet i går er skuffende, men kanskje ikke så overraskende. Alta kommune har allerede cashet ut 30 millioner kroner til utfylling og følger opp med tilrettelegging på Langnes. Det er fremtidsrettet, men i dyreste laget uten støtte fra nasjonale myndigheter.