Der! Akkurat der, like ved denne dinosauren av en snøskavl. Der hvor sikten er to meter og smådjevlene har tatt fullstendig kontroll over elementene. Der bygger vi flyplass! Selvfølgelig! Knallidè. Hvorfor var det ingen som tenkte på det da lokaliseringen av hovedflyplass vippet mellom Hurum og Gardermoen.

Det er mange fordeler med å ha flyplass på Hatter. Spesielt må vi fremheve nærheten til Fallas, der det står både to og tre campingvogner oppstilt. En kjapp spasèrtur ned til Skadikroa vil gi passasjerene både kjøttkaker med ertestuing og ferdigsmurte horn. Det er også mulig å ta seg en tur i alpinanlegget som de har planlagt de siste 20 årene. Så kryr det i tillegg av hammerfestinger som i mangel av alternativer har tynt 400 campingvogner inn på to mål. Hva med direkterute til andre oljesjeiker i Kuwait? Hva med golfturisme til Repparfjord der de utreder hull nummer fire? Ringvirkningene har vi ikke snakket om. Du skal ikke se bort fra at vi trenger noen flere brøytebiler.

I Finnmark har vi skreket til oss 12 flystriper opp gjennom årene. Noen er på størrelse med en normal landingsplass for helikoptre, mens andre er klint opp i fjellura – som minner skremmende mye om Trollstigen. Og her har vi forventninger til at danske pingler med flysertifikat skal hente ned tonnevis med stål i stormen, jage begge passasjerene ut og poffe i gang jetmotorene før doningen blåser på havet. Nå venter vi bare på den briljante ideen å legge et nytt sentralsykehus til Aisaroavi...