Kommunestyreflertallet med Kautokeino Arbeiderparti utredet i perioden 2015-2019 gjenåpning av Kautokeino Lufthavn.

Utredningen konkluderte blant annet med at kommunen burde søke Luftfartstilsynet om konsesjon for gjenåpning og drift. Søknadsprosessen er nå godt i gang, og tilsynet har kommunens søknad ute til høring med høringsfrist 17. april 2023.

Kautokeino Ap fremmer med dette et høringsinnspill til Luftfartstilsynet som i hovedsak støtter kommunens ambisjon om gjenåpning og drift av flyplassen. Kautokeino AP viser til at flyplassen må godkjennes for «Nivåkode 2B», flystripe med lengde 800-1200 m og tilpasset vingebredde 15-24 m.

Dette tilsvarer tilnærmet likt godkjenningsnivå som øvrig kortbanenett i Nord-Norge. Kautokeino Ap viser her til særlig næringslivets uttrykte behov, herunder Thon Hotel, som påpeker at dette nivået må anses som et minimum dersom flyplassen skal ha en effektiv samfunnsnytte. Kautokeino AP viser videre til pågående Konseptvalgutredning for Nord-Norge (KVU NordNorge), som skal inngå som kunnskapsgrunnlag for kommende Nasjonal Transportplan 2025 - 2036.

Kautokeino Ap legger til grunn at politisk ledelse i Kautokeino har fulgt opp kommunestyrets tidligere vedtak i saken og aktivt fremmet innspill om gjenåpning av flyplass i Kautokeino. Kautokeino Ap mener at flyplassen, for en stor kommune relativt langt unna mange offentlige og private tjenestetilbud som sykehus mm, utgjør samfunnskritisk infrastruktur. Kautokeino AP fremmer derfor innspill om at NTP 2025 - 2036 igangsetter en formell mulighetsstudie/KVU for gjenåpning av flyplass i Kautokeino med mål om å etablere et ordinært flytilbud underlagt det statlige FOT-ruteopplegget.

Kautokeino Ap ber om at også Finnmark fylkesting prioriterer dette som innspill i sine høringsuttalelser ifbm KVU NordNorge og NTP 2025 - 2036.

Det handler om å ta tak i den siste «hvite flekken» i det norske samferdselskartet, forsterke folks trygghetsfølelse og sikre likeverdige utviklingsmuligheter for alle deler av landet.

Kautokeino Arbeiderparti