Akkurat da vi trodde prosessen rundt Hollendaren seilte opp som den største fylkeskommunale synkemina, har politikerne vært i skuffa for glemte forslag. Forslagene man trodde aldri ville se dagens lys igjen.

De foreslåtte takstene for hurtigbåtene fra 1. november er det nærmeste vi kommer politisk selvskading, i den forstand at fylkespolitikerne nå aktivt tar del i nedbygging av egne distrikter.

Fortsettelsen kan bli direkte skremmende, når vi blant annet får Hollendaren med oss ut av ekteskapet med Troms. Som en litt skadefro medgift.

Med på reisen får vi en ekstern rapport som vil gi etterspill, men som heldigvis kan nullstille prosjektet Hollendaren på sikt og forsøksvis innlede en ny hverdag.

Forvaltningsrapporten som allerede er lagt fram om Årøya-saken viser at fylkeskommunen har en lang vei å gå når det gjelder prosessene i egen regi. Kanskje et fortsatt ekteskap hadde gitt mer solid kompetanse, men de siste ukene gjør nok at de fleste føler at skilsmissen er helt ok om et drøyt år. Spesielt etter fire års stillstand og mistenkeliggjøring.

Tidligere i uka var vi bekymret for tillitsbristen, som er alvorlig nok for det regionalpolitiske forvaltningsleddet. I løpet av uke med aktivitet i Vadsø, er det grunn til å være uroet over vedtakene som gjøres og konsekvensene i kjølvannet.

De nye takstene for hurtigbåtene er etter vår mening svært skadelig langs kyststripa og hele infrastrukturen som er bygget opp. Prisene for å komme seg til og fra veiløse samfunn blir ekstreme, på toppen av misnøyen med både rutefrekvens og tilbudet generelt.

Samtidig som rikspolitikerne krangler om hvem som skal ha æren for gratis ferger, blir det cruisebåt-priser på hurtigbåtene. Det er nesten ikke til å tro.

Flertallet av fylkespolitikerne har også vedtatt å selge fergeleiet på Mikkelsby, der ferga Skaget har gått som en klokke til og fra Kongshus på Årøya. Vi synes det er uforståelig at man vender ryggen til en bonde som satser friskt på matproduksjon og har investert like friskt i framtida.

Parallelt er det spennende planer for både fiskemottak og reiselivssatsing, uten at noen her og nå har finansieringsplanen klar.

Spørsmålet er om de siste krumspringene rett og slett betyr at aktørene suler inn. I et fylke som skriker etter folk som er villige til å satse.