Åpent brev til Fylkesordfører Runar Sjåstad.

I fylkestinget 09.07.2016 betinget du at alle steiner skulle snus og alle fakta skulle på bordet, ikke minst det økonomiske aspektet. Refererer til telefonsamtale fredag 08.07.2016, da du lovet en skriftlig tilbakemelding fra administrasjonen vedrørende Årøysambandet.

Onsdag 14.07.2016 hadde jeg samtale med Geir Ove Bakken, like før han skulle i møte i samferdselavdelingen. Han kunne bekrefte at det var mottatt svar fra administrasjonen, men ville ikke uttale seg om innholdet. Det han i midlertidig kunne bekrefte var at det ikke var kommet noe svar fra departementet ang tilskuddsordning. Iflg opplysninger vi har fått fra pålitelige kilder ligger tilskudds ordningen fast tom. 2020. Ny ordning vil bli vurdert basert på fergestrekning. Per dato er det ingen åpning for større tilskudd for hurtigbåt/kombibåt.

Iflg Per Bjørn Holm Varsis innlegg i Altaposten av fredag 08.07.2016 skal infrastruktur, dvs nye fergeleier bygges uansett. Disse fergeleiene skal uansett passe til dagens ferge, hurtigbåt/ kombibåt og tradisjonell ferge. Det forteller oss at han han ikke vet hva han snakker om og at viktige opplysninger må videreformidles til de rette personene i sentraladministrasjon.  Sentrale personer med avgjørende myndighet må ta avgjørelser og beslutninger på faktagrunnlag. Dagens ferge (Skaget) er spesialtilpasset dagens anløps steder på Mikkelsby og Årøya. Ny tiltenkt hurtigbåt/kombibåt (Årøy) er så mye lengre at den ikke kan manøvrere i havna i Kongshus. Her er det planlagt og prosjektert sprengning av 100 kubikkmeter fjell i en sprengning med 100 kg dynamitt, som er stikk i strid med anbefalingene fra Rambøll, som har utført geotekniske undersøkelser i områdene. Det vises til i rapportene at det i området varierer fra 1 til 4 meter med leire, og med rasene som gikk ved første utbyggingen i 1997-1999 i friskt minne.

De beskriver små etthulls forsiktig sprengning. Likeså har de prosjektert 1,5 sprengning av 1500 kubikkmeter fjell med 350 kg dynamitt, også stikk i strid med anbefalingene. Likeså ser vi at Rambøll er instruert hvor de skal utføre sine undersøkelser, i Kongshus er det to topper i tillegg til det de har registrert, som stikker like langt opp som det som skal sprenges vekk. Dette har vi muntlig informert Geir Ove Bakken om. Ingen undersøkelser er gjort på utsiden av moloene.

Videre har entreprenør og Svardal fra iVest Consult vært på befaring, de konkluderte med at det må settes opp spuntvegg der det er tiltenkt deponi av sprengte masser . Da vil det tilkomme millioner i ekstra kostnader  før prosjektet er satt i gang.

Videre har det vært snakk om EØS-regler og konkurransefortrinn. Likevel anser vi at det er søkt dispensasjon for drift av Skaget for inneværende år, og antar at med så store økonomiske besparelser over de neste 15 årene som er beregnet levetid for dagens ferge og fergeleier, vil være like sannsynlig at Skaget kan benyttes som at Boreal har monopol/ kontrakt de neste 10 årene om nye fergeleier gjennomføres.

En annen graverende opplysning som ingen har tatt hensyn til er at den «nye» fergelemmen er 7,5 m kortere enn dagens. Dette gjør det helt umulig å rygge en semitrailer ombord ved fjære sjø, problemene vil og være bortimot like store ved flo sjø.  ( testen som er dokumentert er gjort ved flo sjø, hvor bil med tralle( ikke semi-trailer med last) ble rygget om bord og kjørt på land umiddelbart) Vi har fått bekreftet fra verftet v/ Gustav Ohma, eier og daglig leder at dekket på Årøy er 17,5 m langt og maks dekkslast er 56,7 tonn. Da må det la seg gjøre å teste dette før en går i gang med bygging, ellers vil hele forbindelsen og livsnerven med Årøy være avskåret i overskuelig fremtid.

En ting som heller ikke er tatt med som er en lovpålagt plikt for FFK er at det er et skolebarn (8 år) på Årøy. Alta kommunes reglement for brøyting tilsier at veien skal være brøytet til kl 07.00. Hvis FFK sine planer gjennomføres vil det medføre at 8-åringen må gå på truger vinterstid til Kongshus og hurtig/kombibåten må gå kl 06.30 for å gå til Nyvoll, og bussen derfra til Kviby. Som kjent en meget rasfarlig vei vinterstid, og kan være stengt i korte eller lange perioder. Det medfører i beste fall minst to timer lengre skoledag.

Miljøaspektet er utsagn uten hold, ingen gevinst kan påvises. Det som er viktig i denne saken og som haster er; Stoppe all planlagt aktivitet, herunder sprengning av fjell, inntil alle fakta og opplysningene ligger på bordet og fylkespolitikerne får muligheten til å stemme over å avbryte hele prosjektet, noe det var flertall for ved siste fylkestingmøte!  Videre kan vi ikke se at det er noen som har påtatt seg det økonomiske og tekniske ansvar som vi har etterlyst tidligere.

Karl Rødberg

Leder Årøy Bygdelag

Odd Eilert Persen

Leder Finnmark Frp