Blyfri 98 har lenge utgjort under en prosent av Statoils drivstoffsalg, og Norges største bensinstasjonkjede stoppet fra 1. april leveransene av dette drivstoffet til sine stasjoner over hele landet.

Men ikke i Alta.

– Vi har klart å mase oss til en siste rest med 98 oktan, sånn at vi har nok til scootersesongen er over. Det er helst trimmede scootere og enkelte eldre biler som må ha 98 oktan, og siden Alta er en stor scooterkommune så har vi vært opptatt av å ha dette tilbudet fram til sommeren, sier daglig leder Marianne Hansen på Statoil i Bossekop.

Leter etter booster

Hun medgir at 98 oktan er lite etterspurt, men tror andelen som selges i Alta er høyere enn i resten av landet, siden alle som trimmer snøscooteren – og dem er det mange av i Alta – må kjøre på 98 oktan.

– Vi jobber nå med å få tak i en «booster», et tilsetningsstoff som øker oktantallet i 95 blyfri, og regner med å ha det på plass når siste skvett med 98 oktan er solgt, sier Hansen.

Statoil i Lakselv skriver på sin Facebook-side at de allerede er fri for 98 oktan, og har vært i kontakt med teknisk sjef hos Arctic Cat, teknisk sjef hos BRP og Frode Nilsen hos Yamaha og Polaris i Lakselv. Alle bekrefter at scootermerkene trygt kan kjøre på 95 oktan.

Har ingen planer

Verken Shell eller Esso har planer om å følge Statoil.

– Vi har ingen umiddelbare planer om å kutte ut 98 oktan, sier drivstoffekspert Marit Solheim i Norske Shell til Altaposten.

– Foreløpig har vi 98 oktan, og vi har ikke fått signaler om at Esso vil kutte ut drivstoffet, sier daglig leder Laila Hætta på Esso Bossekop til Altaposten.

Hun sier «det går litt» av dette oktan-tallet.

– Trimmede scootere og en del gamle biler må ha 98 oktan, så det er slett ikke sånn at det ikke er noe salg av drivstoffet, sier Hætta.