Med sin bakgrunn som yrkeshygieniker i bedriftshelsetjenesten har Jan Eirik Johansen i flere år jobbet med blant annet inneklima og støy. Sistnevnte har blitt en torn i siden for han og de andre naboene i Granåsveien. Johansen forteller at støyen fra RV93 er langt over det han finner akseptabelt.

– Vi har et uakseptabelt høyt støynivå inn på tomta, som igjen påvirker støyen inn i huset vårt, dette særlig fra tungtrafikken. Det store antallet vogntog og tunge kjøretøy er særlig belastende, men all trafikk høres godt inn på tomtene. Jeg har foretatt foreløpige målinger som viser at støyen fra veien er uakseptabelt høy, og den har blitt en belastning for meg og mine naboer, forteller han.

Lite effektiv

Johansen viser til at støyveggen som har blitt montert mot veien er for tynn til å isolere og skjerme husene mot veistøy. Med tiden har disse fått store glipper under seg, slik at støyen slipper gjennom. Da tillatelse til å bygge Kautokeinoveien i sin tid ble gitt, var det en forutsetning at det ble satt opp støyvegg for å skjerme husene mot veistøy.

– Ser man under støyskjermen så ser man at bakken har seget ned, og en støyvegg som ikke er tett mot bakken har minimal effekt. Veggen består også bare av en enkel plate. En effektiv støyskjerm skal helst være dobbel, eller ha en annen konstruksjon, så lyden blir fanget opp og absorbert bedre av veggen, forklarer Johansen.

Dårlige beregninger

Johansen viser til at det ikke har blitt gjort målinger, men kun beregninger for hvor mye støy veien kom til å avgi. Det ble utarbeidet støykart, med røde, gule og grønne soner etter hvor mye støy veien ble beregnet å avgi til de nærmeste tomtene. Støykartet som ble utarbeidet viser at flere tomter havnet i rød sone. Støyskjermen ble satt opp for å skjerme og begrense støyen for beboerne, men har ifølge Johansen ikke blitt fult opp i ettertid.

– Det ble montert opp en støyskjerm mot veien, men denne har liten virkning og det er til tider et svært høyt støynivå på tomtene, sier han.

– Da veien ble bygget i sin tid, ble det ikke tatt støymålinger, men støyberegninger. Her beregner man støyen, og hvor langt den vil komme inn på folk. Det finnes støykrav som sier noe om hvor mye støy en må tåle inn på egen tomt, inn på stue og inn på soverom i forhold til avstand på veien, forteller han.

– Støyskjermen som ble satt opp for å begrense støyen til omkringliggende boliger den gang RV93 ble lagt om, skulle begrense støyen til et akseptabelt nivå. Det betinger i alle fall at støyskjermen fungerer, noe den ikke gjør i dag, forteller Johansen.

Johansen påpeker store glipper hvor jorden har siget ned under lydskjermingen. Foto: Bjarne Krogstad

Johansen har vært i dialog med Statens vegvesen ved flere anledninger, og sier han flere ganger er blitt lovet at de skal se på saken. Men ingenting har skjedd.

– Flere andre naboer har tidligere år prøvd å ta opp temaet, men har etter hvert gitt opp etter å ikke ha fått gjennomslag eller forståelse.

Johansen understreker at alle naboene har støttet hans initiativ til å ta opp saken med Statens Vegvesen.

– Jeg har flere ganger kontaktet Statens Vegvesen og spurt om de ikke kan tilføre masse eller endre på støyveggen for å redusere støybelastninga, men hittil uten respons. Jeg etterlyser at statens vegvesen kommer i dialog for å få igangsatt tiltak og også at det blir tatt støymålinger som holdes opp mot regelverket, konkluderer han.

Vegvesenet skal se på saken

Byggeleder Øyvind Bjørnå ved Statens Vegvesen er ikke direkte kjent med støyklagen fra beboerne langs Granåsveien. Han forklarer at alle støygjerder langs veier skal være tette, og hvis det er noen som avviker, skal de rettes opp.

– Er det noen glipper under støyveggene skal vi fylle de opp. Jeg kommer til dra og se på det aktuelle gjerdet og hvis det er noen problemer skal vi ordne det. Gjerdene har stått der i nærmest 20 år, siden veien ble bygget.

– Jeg kan for øvrig ikke huske noen klager fra andre siden av veien, sier han.