Lørdag 1. juli ble en vannscooter observert på Lathari. Den tuslet helt inn til moloen, og det var ingen ting å utsette på kjøreadferden. Søndag 2. juli ble flere vannscootere sett og ikke minst hørt i Altaelvas delta, og bakgrunnen er regjeringens fjerning av vannscooterforskriften 18. mai i år.

– Foreløpig har vi små utfordringer med vannscooter på sjøen i kommunen. Vi har derfor ikke tatt initiativ til noen endringer i regelverk om fart og bruk av fartøy på sjøen, sier Jon-Håvar Haukland, virksomhetsleder Miljø, park og idrett.

– Hvis omfanget av bruk og ulempene for andre brukere blir store, vil vi gjøre ny vurdering, sier han.

Sidestilles

Et flertall av norske kommuner sa nei til fjerningen av særforskriften da saken var på høring. De ble ikke tatt ad notam, og mange har varslet strenge lokale restriksjoner på bruken av vannscooter. Men etter det Haukland opplyser, må eventuell regulering også omfatte båter.

– Dersom vi ønsker å regulere bruk av vannscooter på sjøen, sidestilles båter og vannscooter. Ferdselsregler og fartsbegrensninger vil da gjelde både båter og vannscooter, sier han. Årsaken er, sier han, at Motorferdselloven ikke gjelder på sjøen. I sjøen reguleres bruk etter sentral forskrift om fritidsfartøy og vannscooter, småbåtloven og havne- og farvannsloven.

Begrenser seg selv

Når det gjelder vann og vassdrag, så sier Haukland at Alta kommune er kjent med de nye reglene, hvor vannscooter nå sidestilles med motorfartøy i motorferdselloven. Med visse unntak er det i lokal forskrift forbudt med motordrevne fartøy på elver og vann i Alta kommune, sier virksomhetslederen.

– Motorbegrensningen i lokal forskrift utelukker bruk av vannscooter i Altaelva på grunn av vannscooterens motorstørrelse, sier han.

Kan begrense

– Dette er en misforståelse fra Alta kommune. Bruken av vannscooter på sjø kan reguleres lokalt, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Norsk Friluftsliv.

– Alta har som andre kommuner hjemmel i havne- og farvannsloven til å begrense bruk av fartøy på sjøen av hensyn til friluftsliv, miljø, fremkommelighet, trygg ferdsel og forsvarlig bruk. Dette kan gjøres med en ordensforskrift, som blant annet kan regulere bruk av vannscooter på hele eller deler av kommunes sjøområde. Reguleringene kan gjelde både fart og forbud, sier Heimdal.

– Og gjelder kun for vannscootere?

– Ja.

Norge mest liberal

Heimdal sier at de den 2. juni sendte epost til ordfører og rådmann i samtlige norske kommuner, Alta inkludert, med nevnte informasjon om reguleringsmuligheter for vannscooter.

– Her er det beskrevet hvilken lovbruk som må gjelde for alle båter, og hvilke regler som kan gjelde kun for vannscooter, sier han.

Norsk Friluftsliv har påpekt at Norge nå blir blant de mest liberale, og oppfordret kommunene til å fastsette lokale forskrifter.

Forskriften tilbake?

– Italia og Tyskland har forbudssone 500 meter fra land fra strand eller badende, i Frankrike og Danmark gjelder forbudet 300 meter ut fra land, og i Spania, Italia, Portugal, Frankrike og Tyskland har man kun lov å kjøre vannscooter i dagslys ved finvær og god sikt.

– En rekke av landene stiller også krav til registreringsskilt, egne førerkort og 18-årsgrense. I Norge er det nå ingen slike begrensninger eller krav. Nå er det opp til kommunene, sier Heimdal.

Kan lage bane

Vannscootere er bygget for stor hastighet og motorsport på vann, forteller han, og mener kommunene bør avgrensede egnete områder for motorsport på sjø. Som et Kvenvikmoen, bare på vann.

– Det har politisk vært diskutert gjeninnføring av vannscooterforskriften. Jeg vil derfor oppfordre alle som vurderer å kjøpe en vannscooter å heller gå for en båt. Da kan du ferdes flere steder, du får sannsynligvis et tryggere fartøy og det er mindre sjanse for at investeringen er bortkastet, sier han.

DERFOR BØR DU NØLE MED Å KJØPE EN SLIK: – Det er politisk diskutert å gjeninnføre vannscooterforskriften. Gå heller for båt, melder Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv. Han tror mange kan bli sittende med bortkastet investering når kommuner og andre har fått sett på saken. Foto: Norsk Friluftsliv