De tok sjansen på  klassikeren Johannespasjonen av Johann Sebastian Bach. Det ble en mektig opplevelse i regi av Alta motettkor, barokkensemblet Cappella Petri og fem solister i Nordlyskatedralen torsdag kveld.

Før det hele startet forklarte korets gode bass-sanger, Ola Sletvold, litt om når verket første gang ble oppført, som var i 1724 i Nikolaikirken i Leipzig, samt litt om hva verket handler om. I kortversjon handler det om om historien vi alle kjenner så godt: Jesus som tas til fange og korsfestes, og lider en smertefull dør. Pasjon i musikkkontekst betyr forøvrig en musikalsk framstilling av Jesu lidelse og død med utgangspunkt i evangelienes beretninger.

Dette verket er på en måte kirkens egen «opera» som fremføres uten noen teatralske framføringer. Solistene og koret spiller dog ulike roller som sys sammen til en helhet med musikken som bakteppet, og det er etter min mening kun et kor i Alta som kan klare dette, og det er Alta motettkor som nok en gang beviste at de klarte oppgaven –  med sin tette, rene og storslåtte fylde. For dette verket er ikke noe «walk in the park». Fallgruvene i en så stor komposisjon, som er massiv, med masse små og store koraler som har ulike vanskelighetsgrader, er ikke lett. Men alt satt som støpt i går kveld.

Selv om jeg ikke kan sammenligne med lignende oppføringer, så er det ikke noe jeg kan sette fingeren på. Best låt koret dog under de sterkeste og lyseste partiene. Dirigent Per Andersson hadde også full kontroll og tok oss med på flott musikalsk, historisk reise i ett av Bachs største komposisjoner med sine flotte tempovalg. Han fikk uten tvil det beste ut av de gode musikerne, koret og flotte solistene.

Solistene som var Mathias Gillebo, Harald Bakkeby Moe, Antti Nissilä. Hege Sofie Nilsen og Tonje Nordby fremførte alle flotte arier. Men blant solistene var det likevel den mannlige sangeren og hovedrolleinnehaver, med evangelist og tenorsolist Mathias Gillebo i spissen, som imponerte mest. Hans praktfulle stemme bød på en rekke flotte arier som han mestret på ypperlig vis.  Herlig var det også å stifte bekjentskap med barokkensemblet Cappella Petri som spilte på flere originale instrumenter fra barokktiden, blant annet cembalo og lutt. Det ga en historisk følelse å høre disse instrumentene, som var med da verket første gang så dagens lys i 1724.

Det er bare å ta av seg hatten, parykken eller andre ting du måtte ha på hodet, for denne konserten vil stå seg som en historisk musikkbegivenhet i Alta i lang, lang tid.