29. mars tok også Altaposten steget og etablerte en pluss-løsning. Med denne gir vi alle våre abonnenter tilgang til eksklusive Pluss-artikler, full tilgang til vår eAvis (inkludert digitalt arkiv) og til Altapostens fordelsprogram. I tillegg vil de som tidligere har vært papirabonnenter – som nå har fått navnet «komplett-kunder» – selvfølgelig få papiravisa på toppen av alt ovennevnte.

Fortsatt vil en del saker forbli åpne. Blant disse hendelsesnyheter (ulykker, branner og lignende), innsendte leserinnlegg, lederartikler, saker vi vet det er konkurranse om og annet.

Men mye av det vi legger ut vil forbeholdes våre abonnenter.

Hvorfor gjør vi dette?

Altaposten-redaktør Rolf Edmund Lund forklarer at de fallende opplagstallene har gjort det tvingende nødvendig å ta bedre vare på eksisterende abonnenter – og å gi et tilbud som gjør det mer fristende for nye abonnenter å slutte opp om mediehuset:

– Trenden med fallende opplagstall holder seg, samtidig som antall brukere tilsier at oppslutningen om selve innholdet er ekstremt bra. For Altapostens vedkommende har suksessen vært stor på nettutgaven, og beint ut eventyrlig på mobil, sier Lund.

Men veksten i «klikk-økonomien» er ikke stor nok til å demme opp for nedgangen i antall abonnenter, viser det seg.

– Til en viss grad har man funnet nye inntekter digitalt, men langt fra nok til å forsvare dagens aktivitetsnivå. Fallet i reklameinntekter og abonnement er større enn veksten i klikk-økonomien. Og det sier seg selv at dette ikke kan fortsette uten at det får store konsekvenser for de redaktørstyrte mediene. Det betyr inntektsfall, innsparinger, kutt i arbeidsstokken og færre hender og hoder til å drive med journalistikk – og det vi mener er et ekstremt viktig samfunnsoppdrag for både demokratiet og innbyggerne i Alta-regionen. Antall ansatte i Mediehuset er redusert fra 45 til 30 for å tilpasse seg den nye virkeligheten. Det betyr at antall ansatte er tilbake på nivået for 15 år siden, samtidig som vi er blant de mest multimediale mediehusene i landet, forklarer Altaposten-redaktøren.

Kjent løsning

Blant tiltakene mange mediehus har valgt, er såkalte plussløsninger, der deler av gratistjenestene på nett blir forbeholdt abonnenter og de som betaler for innholdet. Rent praktisk vil du se at enkelte artikler får et svart «A+» eller «A+ For Abonnenter» merke nede i venstre hjørne. Disse artiklene er kun tilgjengelig for våre abonnenter eller for kunder som kjøper dagspass.

– Det er brukerbetalinger vi må ha. Altaposten har de siste årene gjort tekniske forberedelser til dette og om kort tid vil plussløsningen også bli en dyd av nødvendighet på altaposten.no. Vi håper at våre lesere og brukere har forståelse for disse grepene og blir med videre for å styrke det lokale mediehusets slagkraft i en ny tid. For 199 kroner måneden får abonnenter tilgang til hele den digitale pakken. Det er enkelt å skaffe seg tilgang og Altapostens ansatte er beredt til å hjelpe alle som vil være med oss videre, sier Lund.

Han påpeker at det å betale for journalistikk er en dyd av nødvendighet, også lokalt:

– Gjennom snart 50 år har Altaposten vært avhengig av at lesere og kunder betaler for tjenestene vi tilbyr. Og noen vil mene at media har seg selv å takke, siden de ikke tok betalt fra den digitale starten for 20 år siden. Det er vi langt på vei enige om, men kampen om posisjoner har vært retningsgivende. Det kan imidlertid ikke vare 20 år til. Vi håper og tror at de fleste skjønner at vi ikke kan gi bort journalistikk. Det kan ikke være slik at abonnentene skal subsidiere gratispassasjerene, sier Lund, før han avslutningsvis legger til:

– Altaposten har sunn drift og har god økonomistyring, men må forholde seg til realitetene og kan ikke kutte til beinet. Det vil alle tape på. Derfor er vårt inderlig ønske at akkurat du blir med oss videre, som abonnent og bruker.