Toppe, helsepolitisk talsperson Kjersti Toppe i Senterpartiet, utfordret så tidlig som mars i år helseministeren om anbudspraksisen utsetter beredskapen for kritisk sårbarhet i overgangsperioder og dette er ikke forsvarlig. Nå vil hun på nytt sende inn spørsmål og be han gripe inn, og i tillegg redegjøre for situasjonen overfor Stortinget.

Satte fly på bakken

Ambulanseflyene til Lufttransport AS sto fredag på bakken, etter brudd mellom Norsk Flygerforbund og det nye flyselskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) som skal overta ambulanseflytjenesten 1. juli 2019.

Lørdag formiddag ble det klart at to av åtte ambulansefly sto på bakken – på andre døgnet – fordi flygerne som skulle hatt tjeneste, har meldt seg uskikket til å fly, altså «not fit for flight». Ifølge NTB var det usikkerheten som oppsto etter forhandlingsbruddet, førte til tvil om pilotene som var omfattet av forhandlingene, var skikket til å fly.

Og selv om flere fly nå er tilbake på vingene, er situasjonen var så alvorlig at Luftambulansetjenesten så seg nødt til å leie inn et fly fra Sverige for å få utført et viktig oppdrag.

  • Ved 12.30 var alle fly bortsett fra Tromsø tilbake på beredskap og 13. 30 var alle flyene tilbake på beredskap.

– Jeg mener Høie må gripe inn og sette hele anbudet på vent. Hvis ikke flygere får være med over til nytt selskap så bør hele anbudsregime skrotes og at dette gjøres i egenregi eller gjennom  langsiktige avtaler. Situasjonen truer folks liv og helse, sier Toppe.

– Det er flott at vi får hjelp fra Sverige, men skal man gamble på dette frem til sommeren, spør hun.

Høie: – Alvorlig

Til NTB sier helseministeren at han ser alvorlig på at alle ambulanseflyene ble satt på bakken fredag kveld.

– Jeg er blitt informert om at flygerne følte seg uskikket til å fly fredag kveld, men at seks av åtte fly er i beredskap lørdag. Luftambulansetjenesten HF har satt i verk tiltak for at beredskapen skal være god, og de følger situasjonen tett utover dagen.

For hvem som har ansvaret for å rydde opp i dette, svarer Høie til NTB:

– Det er Luftambulansetjenesten som har det overordnede ansvaret for luftambulanse i Norge og som også har ansvar for anbudsprosessen om ny driftsavtale for ambulanseflytjenesten fra 2019.

– Ikke særlig beroligende

stortingsrepresentant Kjersti Toppe har registrert Høies utspill, men stiller spørsmålstegn til at helseministeren frasier seg ansvaret.

– Det er lettvint å skyve dette over på foretakene, men dette er en kritisk hastesak som bør gripes fatt i, sier hun og utdyper:

– Helseforetakene har med sin anbudsprosess vist at de ikke klarer å sørge for at det blir sammenheng i landets beredskap. Dette er heller ikke en ukjent sak at noe som dette kom til å skje. Det er mange som har vært kritiske til anbudsprosessen og hvordan denne overføringen skulle skje, sier Toppe.

– Høie har fått en rekke anledninger til å gripe inn, men det har han ikke gjort hittil. Det er helt uforståelig.

Skal alt ut på anbud?

Toppe viser til Akuttutvalget, hvor offentlig drift av luftambulansetjenesten ble trukket frem som mer gunstig å ha i offentlig regi.

– Man har mange gode grunner til å ta en slik debatt i kjølvannet av det vi nå ser. Men om man skal ha dette på anbud, må det være snakk om langsiktige avtaler. Det er ufattelig å ha et kortsiktig anbudssystem på slike avtaler. Hvorfor skal det være forskjell på en flyambulanse og bilambulanse, som helseforetakene driver med egne folk, spør hun.

– Det må festes et krav til at pilotene kan overføres, ellers blir dette verre og verre, poengterer Toppe.