Helgas handelsmesse i Finnmarkshallen gikk over forventningene, forteller Stigh Aarstein i MyEvents AS, selskapet bak Nordnorsk Handelsmesse. Oppsummeringen søndag sier nemlig sitt; 4.312 betalende gjester tok turen innom Finnmarkshallen i helga.

– Det var deilig å se at så mange kom. Vi er fornøyde, enkelt og greit, oppsummerer han og selger Mats Jakobsen.

Slet i motvind

Men i tiden før messestart var stemningen nervøs hos arrangørene. Innsalget for messa i Alta tok nemlig mer tid enn hva eier Aarstein er komfortabel med.

Selger Jakobsen oppsummerer:

– Vi slet i motvind lenge, før det endelig løsnet. Mange satt nok på gjerdet, tenkte seg om og ventet for å se hva andre ville gjøre.

Aarseth fortsetter:

– ...og da blir jo pengemannen bekymret, da jeg måtte ha selger her i flere uker mer enn planlagt. Både dette og markedsføringen er jo en investering man må gjøre, da er det ikke gøy å se at pengene ryr ut. Alta startet dårlig. Men det ble veldig bra!

(Se timelapse fra messa i vinduet over)

Galskap

Særlig fornøyde er duoen over at Alta-messa ble planlagt og gjennomført på relativt kort tid.

– Vi startet i juni, og jobbet fram til nå. Oppi dette har vi halvannen måned med fellesferie der det ikke skjer noe som helst. Så det er klart vi er fornøyde med arrangementet i Alta, når vi ser resultatet. Tenk hvor mye vi kan få til på ett år, sier Aarstein.

Han røper at de har dratt viktige lærdommer i tiden fram mot messestart:

– Vi hadde lagt opp til to messer på to uker, først ei i Tromsø og så her i Alta. Det er galskap. Det skjer aldri igjen, ikke med en så liten stab som det vi faktisk har. Her jobbet vi parallelt med booking og forberedelser til to messer, det gjør vi ikke igjen.

– Ønsker ny messe

– Med bakgrunn i at dere mener Alta-messa var en suksess, skjer dette igjen til neste år?

– Det er umulig å si noe sikkert om hva som skal skje et år fram i tid, men intensjonen er helt klart der etter en slik helg, sier Aarstein.

– Og signalet fra utstillerne er bra, de vil være med igjen om vi gjør dette til neste år. Av de vi har snakket med var det vel en av utstillerne som dro litt på det og var usikker på om de ville bli med på ny, ellers mottar vi bare gode tilbakemeldinger – nesten alle sier de vil være med neste gang. Sånt varmer å høre.

Avviser to messer

Men en av forespørslene som er kommet kan Aarstein og Jakobsen allerede nå avvise.

– Det var noen som ville ha oss til å kjøre to messer her, en på våren og en på høsten. Det skjer ikke, så her måtte vi si nei. Setter vi opp to messer årlig vet vi at mange utstillere vil avvise oss med at de «heller skal på neste messe». Timingen med en messe på høsten er for Altas del også fin. Vi er i skiftet mellom høst og vinter, det største jakt-trykket er over og folk er i byen for å skifte til vinterdekk og gjøre andre vinterforberedelser. Oppå det hele er neste års modeller av biler, caravaner og scootere på plass, oppsummerer de.

Deler godene

Til Altaposten understreker Aarstein at Nordnorsk handelsmesse har som intensjon å også «dele på gevinsten» med idrettslag og frivillige organisasjoner.

– I Alta var det denne gang Alta IF som bemannet kiosken. Salget herfra gikk uavkortet til idrettslaget, sier Aarstein.

LETTEDE GUTTER: Selger Mats Jakobsen (t.v) hadde nok å stri med for å få utstillerne i Alta med, men kunne sammen med Stigh Aarstein konstatere at messa ble en suksess til slutt. Foto: Tom Skoglund