Allerede før starten på årets løp har gått, prater daglig leder Jørund Greibrokk om neste års løp.

- Neste år skal det være 300 deltakere, men vi skal aldri ha mer enn 600 ryttere i dette løpet. Det skal være eksklusivt å få delta i Offroad Finnmark, forteller han. Lokale løpere skal sikres plass gjennom ei regional deltakerkvote.

- En slik begrensning gjør at må vi tjene penger på sponsorene heller enn deltakerne. Det er ikke noe poeng for oss å ha 10.000 syklister fykende rundt på vidda. Vi må tenke på naturen og miljøet på vidda og hva den tåler, mener Jørund.

- Det betyr vel at Finnmark aldri får Norges største sykkelritt?

- Vi er ikke en konkurrent til Birkebeinerrittet og skal heller ikke være det. Dette er noe helt annet. Vi ønsker ikke å etterlatte oss et slikt gjørmebad som de gjør, slår han fast, og tilføyer

- Vi skal ha et bærekraftig ritt, både for miljøet og for lokalsamfunnet. Vi vil samarbeide med kommunene og reindrifta for å ta miljøhensyn og vi samarbeider med lokale sykkelklubber i kommunene rundt Alta, lover Jørund.

Solid inntrykk

Det er bare tredje gang at rittet arrangeres, men det virker som de har vært tilstede i en årrekke. Jørund Greibrokk forklarer det med at de har satset sterkt på synlighet.

- Fra dag én har vi hatt en klar strategi på dette. Vi måtte ha et godt ritt, men også være godt synlig i media, forteller han.

- Det første som ble gjort var å sette sammen ei ressursgruppe med spisskompetanse på internett, IT, informasjon og media, forteller sponsor- og mediesjef Kristen Albert Ellingsen.

- Det er alfa og omega at man har ordentlige folk med seg når man går i gang med noe så ambisiøst som Offroad Finnmark, mener Jørund.

- Menneskene er det viktigste vi har. Vi er en liten bedrift med kun én fast ansatt på lønn, men regner vi inn dugnadstimene, så har vi tre årsverk i bedriften, sier Jørund.

Nettopp oppslutningen og innsatsen blant de 200 frivillige er noe mediesjefen er stolt over.

- Det som har imponert meg mest med hele prosjektet var da jeg satt på frivilligmøtet og så alle de som var kommet, og hvilke ressurspersoner det er, forteller han. Tanken på hvordan de skal klare å motivere alle disse menneskene gjør Kristen ydmyk.

Bedriften bak

Det er selskapet Finnmarksrittet AS som arrangerer sykkelrittet Offroad Finnmark. De har ei klar målsetting om at arrangementet både skal profilere Finnmark som reiselivsmål og bidra til næringsutvikling i regionen.

- Vi skal være noe mer enn bare et offroad-ritt, understreker Jørund. - Vi skal kjøpe alt av tjenester lokalt og generere ringvirkninger lokalt. Vi vil synliggjøre Finnmark. Få fram hvordan det er å bo, jobbe og studere i fylket. Idretten har førsteprioritet i alt vi gjør, dernest skal vi få fram alt det gode med Finnmark, slår han fast.

Internasjonalt ritt

Tilbake til gjennombruddet. Det har hele tiden vært ei målsetting at Offroad Finnmark skal være et internasjonalt ritt.

- I år er det åtte utenlandske lag med, men er det et gjennombrudd?

- Vi skal ha med 80 utlendinger til neste år, svarer Jørund uten å nøle. - Når disse åtte lagene kommer hjem og forteller om rittet, og at det er mulig å få til noe så sprekt og spektakulært til en overkommelig pris. Da kommer resten av de store internasjonale offroadlagene. Spesielt når de får se bildene på lagenes nettsider.

- Hvordan skal dere få til en slik vekst?

- Vi jobber med å hente inn sponsede lag. For de lever av å synliggjøre det de holder på med. Dermed får vi masse gratis markedsføring. Deltakelsen vil generere artikler i sykkelmagasiner i deres hjemland. Artikler som skal ha fantastisk bilder fra vidda og fjellstuene. Bedre reklamebilder går det ikke an å få, mener Jørund.

- I tillegg prøver vi oss med et etapperitt i år. Det blir fast fra nester. Etapperitt er svært populært i Europa og jeg tror det er mange som vil være med på dette løpet til neste år, håper han.

- Når blir dere like store som Finnmarksløpet, hvis dere kan bli like store?

- Vi er større i antall deltakere, repliserer mediesjefen kjapt.

- Men Finnmarksløpet er en folkefest og der har vel dere litt å gå på?

- Vi har lært mye av Finnmarksløpet og kommer til å gjøre det i framtida også, svarer daglig leder.

- De har vist fram den spektakulære vinternaturen i Finnmark for media. Nå er det vår tur til å gjøre det samme med sommernaturen og midnattssola, hevder han og utdyper.

- Vi er to like arrangementer som kan samarbeide uten å konkurrere. Vi har ulike målgrupper. Hundefolk og sportsfolk er svært forskjellige. Vi bruker ikke de samme sponsorene og heller ikke de samme frivillige. Som idrettsorganisasjoner har vi derimot likheter som vi kan samarbeide om å utvikle, presiserer Jørund.

SIKKERHET: Offroad finnmark har som mål å knytte nettverk lokalt. Det er det nye følgesystemet et eksempel på. Programvaren er utviklet av Alta-bedriften Ascella og systemet kan leies ut til andre arrangementer. Rytterne utstyres med toveis-satellittsendere og de kan da følges fra minutt til minutt uten de dekningsbruddene som var med det gamle gms-systemet. Foto: Martin Kristiansen