Landsfinalen i bilcross ble arrangert på Elverum i helga og 145 kvalifiserte kjørere stilte til start. En av dem var Alta-kjører Johan Margidon Hætta som forteller om en rå opplevelse i et meget sterkt selskap.

– Dette er det råeste av det råe innen bilcross i Norge. Å  være med på det var en stor opplevelse, sier Hætta som endte på 60. plass etter at han ble nummer fire, tre, og to av seks startende i sine tre heat.

– I det siste heatet ledet jeg lenge, og ville trolig vunnet om jeg tok alternativsporet litt tidligere. Men jeg er uansett fornøyd, sier han.

Han tok totalt 15 poeng, men i dette selskapet er det langt fra nok. Seks kjørere hadde full pott på 30 poeng og en av dem måtte flyttes ned i B-finalen siden kun fem kjørere er direktekvalifisert for A-finalen. De siste som fikk kjøre D-finale hadde tatt 25 poeng i løpet av sine tre heat.

50 bud

At han tok starten i sitt siste heat, og med det beviste at han har en god bil, er trolig årsaken til at det kom inn hele 50 bud på BMWen etter løpet.

REKLAMERTE Johan Margidon Hætta lot det ikke herske noen tvil om hvor langt han hadde kjørt for å delta i Landsfinalen i bilcross. Foto: Anne Marie Vars

– Jeg regnet med det kunne komme inn et par bud og la derfor inn fem bud selv i håp om å beholde bilen. Men det viste seg at det var lagt inn hele 50 bud på min bil som dessverre ble igjen sørpå, sier han.

Regelen er satt for å holde kostnadene nede. Prisen er satt til 9000 kroner og kjøperen blir trukket blant de som har lagt inn bud på hver enkelt bil. Totalt ble det lagt inn 3972 bud på de forskjellige bilene.

Hætta har fortsatt en bil stående hjemme, men må bruke noen ettermiddager for å få den klar til Mestarskap nord som kjøres ved Finnsnes om knappe to uker.

Fikk uventet støtte

Hætta opplevde å få sin egen «supporterklubb» på Elverum.

– Jeg ble torsdag kontaktet av et gjeng fra NMK Modum og Sigdal som grunnet mangel på egne kjørere hadde studert påmeldingslista. Da de så vi kom helt fra Alta valgte de meg som «sin» kjører. De ville til og med sponse meg litt og etter at hver av dem hadde åpnet lommeboka satt jeg igjen med et par tusenlapper, sier Hætta som dermed måtte føye inn noen flere navn på lista over privatpersoner som har bidratt og som preget panseret på bilen.

– Vi har allerede planlagt å møtes igjen neste år. Så målet blir å klare kvalifiseringen også da. Jostein Hætta, som i år var med som mekaniker og bussjåfør, fikk også lyst til å delta og har satt samme mål som meg, avslutter han.