Det skjer fordi Boreal Sjø AS er tilkjent saksomkostninger fra behandlingen i tingretten på 1,691 millioner og på 1,746 millioner for lagmannsrettsbehandlingen. Et ukjent beløp må i tillegg betales for påløpte pensjonskostnader for ansatte under spesielle avtaler i Boreal.

Fylkesrådmannen sier de vil gå grundig gjennom dommen og understreker at den ikke er rettskraftig.

– Vi vil nå gå grundig igjennom dommen og vurdere om det er grunnlag for å innstille på anke til fylkesutvalget. Dommen er ikke rettskraftig, og eventuelt økonomiske konsekvenser som følge av denne vil bli tatt høyde for, uttaler fylkesrådmann Øystein Ruud.

Vant i lagmannsretten

Saken de to partene møttes for å få rettslig avklart var Boreal Sjø AS sitt krav om at "Finnmark fylkeskommune dekker kostnader knyttet til pensjonsrettigheter opparbeidet for selskapets ansatte i perioden selskapet drev busstransport i Finnmark. Hovedspørsmålet i saken er om fylkeskommunen etter de driftsavtaler som er inngått med selskapet, er forpliktet til å dekke pensjonskostnadene som har påløpt og fortsetter å påløpe etter at driftsavtalene ble brakt til opphør 31. desember 2015. Saken gjelder også spørsmål om oppgjørsform dersom kravet fører frem."

Boreal Sjø AS tapte saken i tingretten, men anken til lagmannsretten førte fram og de krevde Boreal Sjø av avgjørelse på at de er avtalepart med fylkeskommunen, ikke FFR Buss AS.

"Pålegget om offentlig ytelsesbasert pensjonsordning ble gitt av fylkeskommunen til Boreal Sjø AS. Videre er det Boreal Sjø AS, ikke FFR Buss AS, som har betalt pensjonskostnadene. Det foreligger ikke noe rettsforhold mellom FFR Buss AS og Finnmark fylkeskommune. Konsekvensene av avvisning vil være at Boreal Sjø AS ikke gis mulighet til å få prøvd sitt krav etter avtalene. Boreal Sjø AS har utvilsomt et reelt behov for å få kravet avgjort overfor fylkeskommunen", het det i transportselskapets anførsler til lagmannsretten.

Store summer

Det er ikke mulig å lese ut av dommen hvor stor kostnaden totalt kommer til å bli, men det er åpenbart ikke småpenger. Altaposten har bedt hovedutvalgslederen for samferdsel, folkehelse og kultur, Geir Ove Bakken, om en kommentar til saken, men han svarer at han ikke kjenner til denne saken og ber avisa snakke med samferdselssjefen.

Samferdselssjef Per Bjørn Holm Varsi sier han ikke var kjent med dommen og han kjenner heller ikke til hvor stort pensjonskravet fra Boreal Sjø er. Han henviser til fylkesadvokaten og fylkesrådmannen for å få svar på tallstørrelsene. Assisterende samferdselssjef Jørgen Blix skriver i en tekstmelding at han ikke har vært involvert i saken og derfor ikke kjenner til den.

I dommen er det nevnt to ulike summer for ulike pensjonsordninger, men  om dette er hva fylkeskommunen må betale inn har det ikke vært mulig å få verifisert. Summene er nevnt slik i et avsnitt av dommen:

"For pensjonskostnader selskapet allerede har betalt pålydende 15 156 390 kroner, fra opphør av kontraktene 31. desember 2015 til og med tredje kvartal 2017, kreves refusjon. "

Et annet sted er dette anført:

"For årene 2010 t.o.m. 2015 har fylkeskommunen etter det opplyste betalt merkostnader etter Tilleggskontrakten med 2 868 366 kroner. "

Dommen inneholder henvisninger til eierskiftene i tidligere FFR, til ulike pensjonsordninger i ulike forsikringsselskaper og flere anførsler knyttet til EU-bestemmelser og EU-domstolsavgjørelser.

Usikre størrelser

"Dommen er enstemmig i lagmannsretten og består av åtte ulike punkter. Fylkeskommunen frifinnes på to punkter, men dømmes ellers til å betale Boreal Sjø sine påløpte pensjonskostnader påløpt etter 2015, videre dømmes fylkeskommunen ti l å dekke kostnader knyttet til pensjon for perioden 2008 til 2015. "

  • Finnmark fylkeskommune plikter å betale Boreal Sjø AS sine påløpte pensjonskostnader knyttet til pensjonsrettigheter opparbeidet under «Effektiviseringsavtale vedrørende kjøp av rutetjenester innen kollektivtrafikk gjeldende for rutetransport med motorvogn (landtransport) for perioden 01.01.2008-31.12.2015». Beløpet gjelder kostnader som har påløpt etter 31. desember 2015 med tillegg av arbeidsgiveravgift og renter fra forfall og til betaling skjer.

  • Finnmark fylkeskommune plikter å betale Boreal Sjø AS sine fremtidige pensjonskostnader knyttet til pensjonsrettigheter opparbeidet under «Effektiviseringsavtale vedrørende kjøp av rutetjenester innen kollektivtrafikk gjeldende for rutetransport med motorvogn (landtransport) for perioden 01.01.2008-31.12.2015».

  • Finnmark fylkeskommune plikter å betale Boreal Sjø AS sine påløpte pensjonskostnader knyttet til pensjonsrettigheter opparbeidet under kontrakt av 9. juli 2009 (Midt-Finnmark-kontrakten) med tilleggskontrakt av 6. juli 2010 med fradrag av kostnader som ville påløpt til innskuddspensjon i kontraktsperioden. Beløpet gjelder kostnader som har påløpt etter 31. desember 2015 med tillegg av arbeidsgiveravgift og renter fra forfall og til betaling skjer.

  • Finnmark fylkeskommune plikter å betale Boreal Sjø AS sine fremtidige pensjonskostnader knyttet til pensjonsrettigheter opparbeidet under kontrakt av 9. juli 2009 (Midt-Finnmark-kontrakten) med tilleggskontrakt av 6. juli 2010.

  • Finnmark fylkeskommune frifinnes for krav om plikt til å medvirke til at medlemmene av de lukkede ytelsesbaserte pensjonsordningene knyttet til avtalene om rutetransport med motorvogn som opphørte 31. desember 2015, overføres til avtaler mellom Finnmark fylkeskommune og pensjonsleverandøren.

  • Finnmark fylkeskommune frifinnes for krav om at betalingen iht. domsslutningen punkt 2 og 4 skal skje ved at det fastsettes et engangsbeløp.

  • I sakskostnader for lagmannsretten betaler Finnmark fylkeskommune 1 746 314 – enmillionsyvhundreogførtisekstusentrehundreogfjorten – kroner til Boreal Sjø AS innen 2 – to – uker etter forkynnelse av dommen.

  • I sakskostnader for tingretten betaler Finnmark fylkeskommune 1 691 995 – enmillionsekshundreognittientusennihundreognittifem – kroner til Boreal Sjø AS innen 2 – to – uker etter forkynnelse av dommen.