Fred Persen fra Igeldas er den tyske fraktgiganten DHLs mann på Banak. Lufthavna i Lakselv er nær sagt uten operative begrensninger og allerede går krabbeflyene mellom Norge og Østen, slik planen var opprinnelig.

Direkte til mottaker

DHLs Airbus 300 kan laste 48 tonn. Hver tirsdag sender Persen og resten av DHL-mannskapet mellom 20 og 30 tonn levende kongekrabbe til Sør-Korea – og der er krabbene fremme hos mottaker etter 16 timer. Bor du i USA, har du tilgang på fersk torsk bare 12 timer etter flyets take-off. Fersk torsk fra Finnmarkskysten er altså tilgjengelig et halvt døgn etter at fangsten er om bord.

VENTER PÅ FLYET: Alt skal klaffe når sjømaten skal eksporteres og her er torsk til USA behørig klargjort før DHL-kjempen landet på Banak for å hente fisken. Foto: Fred Persen

Enorme ringvirkninger

Persen bekrefter at han når representerer DHL i hjemkommunen, men kan ikke fortelle noe om sin tyske arbeidsgivers strategier. Betydningen for Porsanger derimot er han helt klar på.

– I perioden mellom 2013-2018 investeres det for 492 millioner kroner i infrastruktur knyttet kun til fenomenet logistikk i Lakselv. Dette skjer fordi både industrielle aktører og myndigheter har sett det unike fortrinnet man har i Finnmark, med summen av en lufthavn tilnærmet uten operative begrensninger, en nærliggende havn og veinett godkjent for modulvogntog for 60 tonns biler helt fra lufthavn til EU, sier Persen og trekker pusten.

– I kombinasjon med den veksten som nordområdene opplever, både innen reiseliv, olje-gass og ikke minst sjømat, så ser jeg frem til å jobbe med å legge til rette før økt lønnsomhet for eksportnæringene i Finnmark, tilføyer Persen.

Han er ikke alene som finnmarking i dette selskapet. Sjefen for flyfrakt hos DHL i Norge, Trond Ørjan Olsen, er opprinnelig fra Havøysund.

SJØMATEKSPORTEN: Sjømateksporten skaper arbeidsplasser langt utenfor kysten. Magnus Aasvik Johansen hos Widerøe Groundhandling AS på Banak pakker hver tirsdag 50-75 000 sjømatmåltider med varer for 13-14 millioner kroner som går til Los Angles, Boston, New York, Hong Kong eller Seoul. Foto: Fred Persen

Kombinasjonen

Flyene som frakter sjømat fra flyplassen i Lakselv og ut i den store verden, har en nyttelast fra Lakselv til Oslo på 48,5 tonn. Dersom dette hadde vært et passasjerfly, ville det bare sånn for sammenligningens skyld hatt et sted mellom 267 og 295 seter, avhengig av klasseinndeling på flyet.

Det litt spesielle med fraktflyene til Oslo, er at laksen fra Grieg på Simanes og kongekrabben fra Porsangerfjorden, er en av de viktigste årsakene til at Norwegian og Bjørn Kjos har solgt Oslo-New York og retur for 3.500 kroner per billett.

Sjømaten er stablet i lasterommene bak vingene, mens koffertene til de reisende har «monopol» foran vingene. Fakta for trafikken til USA og Østen med fraktflyene er at Oslo lufthavn Gardermoen (OSL) etter hvert er Nordens mest trafikkerte lufthavn og Nord-Europas aller største frakteflyplass, alt på grunn av verdiene fra Finnmarkskysten.

For noen uker siden gikk det så mye som 1.000 tonn flyfrakt fra OSL med sju jumbojet og fem andre mellomstørrelse fraktfly. De ansatte ved DHL-terminalen i Lakselv kan være stolte over at ikke så rent få av de 15.000 ansatte ved OSL har den jobben de har som følge av veksten og eksporten i norsk sjømatnæring, noe kanskje ikke så mange tenker over i det daglige.

Sparer på isen

Fred Persen forteller at fisken når New York på 12 timer og Seoul i Sør-Korea på 16 og en halv time.

– Dette gir vår sjømatnæring et betydelig konkurransefortrinn fordi aktørene som sender krabber og fisk via oss i Lakselv, de når markedene mye raskere enn andre, det blir høyere kvalitet, holdbarhet og priser, sier Persen.

Som den fødte patriot han er, mener han dette gir Finnmark et helt unikt omdømme som sjømateksportør. Normal frakttid for sjømat i dag er 45 til 50 timer. Det betyr at en kasse fisk eller krabbe må ha tre kilo is. Når flytida reduseres til 12 eller 16 timer kan mengden is reduseres og det betyr at fraktprisen for råvarene går ned med et sted mellom 4000 og 5000 kroner per tonn, som betyr mye i løpet av et helt år.