Bobilsalget har eksplodert de to, tre siste årene. I 2016 ble det registrert 3052 nye bobiler i Norge – 101 bare i Finnmark. Men trenger du å få reparert bobilen din, må du regne med tidvis lang ventetid før du får plass på verksted. Det er beskjeden fra bobil-leverandørene i Alta.

– Med den store økningen i salget sier det seg selv at ettermarkedet blir større, sier salgsansvarlig på Alta Caravan, Knut Emil Johansen.

Prøver å være smidig

Hos Alta Caravan tar verkstedet seg av bo-delen i bobilen og campingvognene. Her får du ikke reparert driftsfeil på bilen. Likevel må man for tiden regne med en ventetid på to-tre uker, også på Alta Caravan.

– Men vi  prøver å være smidige for å hjelpe, alle «står på hender» nå i sommersesongen, sier Johansen.

Har du driftsfeil på bobilen, som for eksempel bremser, må bilen på et annet verksted.

– Da bestiller vi time på et bilverksted i likhet med andre kunder, forklarer Johansen.

HØY AKTIVITET: Sommerferien er høysesong for bobil- og campingturister. – Vi prøver å være smidige, sier Knut Emil Johansen og Bjørn Fermann. Foto: Lill Vivian Hansen

Nå planlegger 10-årsjubilanten å utvide med ny verkstedhall til klargjøring og vedlikehold av bobiler og campingvogner.

– Da vil vi øke kapasiteten på verkstedsiden og forhåpentligvis få ned ventetiden, forklarer Johansen.

– Vi ønsker oss opp på et nivå hvor vi får servet alle kundene våre på en god måte, sier Johansen – og legger til at det ikke er alt man behøver å stå inni hallen for å få gjort. Det er ofte på verkstedet det stopper opp i dag.

– Selv om det er frustrerende med lang ventetid på verksted, kan ikke vi forhandlere bemanne verkstedene etter sesongtoppene, mener Johansen.

Alta Caravan har ingen planer om å gå i gang med reparasjoner som går på driftsdelen av bobilen. Til det trengs det for mange tillatelser og godkjenninger. Johansen mener imidlertid det er få driftsfeil på de bobilene han får inn.

Fortsatt godt salg

Bobilene og campingvognene som selges fra butikken på Aronnes denne sesongen er forhåndsbestilt inn til butikken.

– Slik det ser ut nå, har vi truffet bra med bestillingene for denne sesongen, røper Johansen.

– Og det er ofte mye å hente på ettermarkedet, sier han og understreker at det er en viktig del av markedet.