– Vi har kjøpt spinnere, forteller Daniel og Henrik Klemetsen Solberg.

Brødrene har nettopp kjøpt hver sin spinner hos Ringo Alta. De er fra Skien, men er på besøk hos bestemor i Alta. Og med iskaldt sommervær, er en handelstur på sin plass for dem alle tre.

– Jeg har kjøpt en ny spinner med lys, forteller Daniel, som har to fra før.

– Jeg har kjøpt denne, viser lillebror Henrik og holder frem en grønn Fidget spinner uten lys.

Så populære er de små spinnerne, at Ringo-butikken har måttet bestille flere, mange ganger.

– Det var helt vilt så populære de var for en liten stund siden, og fortsatt selger vi mange hver dag, forteller Silje Walseth, butikkansatt.

– Vi har spinnere i mange slags farger, med glitter og med lys. Akkurat nå er det de med lys som er mest populære, forteller hun.

Irene Wirkola som driver butikken sammen med Tone Reinholdtsen Ek, kan fortelle om eventyrlig salg av spinnere.

– For en ukes tid siden hadde vi solgt over 5.000 spinnere, så det har tatt helt av, forteller Wirkola.

Med en pris på mellom 49 og 99 kroner,  noe som betyr en omsetning på mellom 300.000 og 500.000 kroner, bare i spinnere.

Spinnerne ble først utviklet for å hjelpe barn med ADHD til å holde konsentrasjonen over tid. Nå er de blitt populære tidsfordrivere eller meditasjonshjelpere for alle slags mennesker i alle aldere.

POPULÆRT PRODUKT: Silje Walseth og kollegene har solgt over 5.000 spinnere. Foto: Kita Eilertsen

Årets Ringo-butikk

I vår ble Ringo Alta kåret til Årets Ringo-butikk for 2016.

– Det var veldig stort for oss, og veldig artig å bli ropt opp på messa, sier Irene Wirkola.

Damene i Alta bruker mye tid på å være oppdatert og skape aktivitet.

– Vi føler selv at vi har jobbet fokusert og vært bevisst på nye områder. Og så prøver vi å skape aktivitet, slik som at vi har bamsebesøk og ansiktsmaling på lørdagene, forteller Wirkola, som en av grunnene til at de har scoret høyt.

GOD OMSETNING: Irene Wirkola og Silje Walseth er stolte over at butikken er kåret til Årets butikk i kjeden. Foto: Kita Eilertsen

Fra kjeden selv kommer man imidlertid med en ganske enkel og grei forklaring:

– De har veldig hatt god omsetningsutvikling, men også gjort det bra på service og markedsføring på sosiale medier, Morten Venstad, etableringssjef i Ringo.

Kriteriene for å få prisen er at man tydelig viser kjedens profilering, salgsutvikling, orden og rutiner i butikkene og at betjeningens servicegrad overfor kundene.

– Alle ønsker å vinne, og dette er veldig stort for oss i kjeden. De har vunnet en gang før også, for 12 år siden. De har hatt en kjempeutvikling hele veien, utvidet mye og er nå en av de aller største butikkene våre, i areal i hvert fall, forteller han.

Blir kåret om våren i forbindelse med den årlige messen til Ringo, som nå også har kjøpt opp Kosmos-kjeden.