– Smertegrensen er nådd, sier Jon Helge Larsen fra Sandland i Loppa.

– Vær forberedt på mer grynning, sier han.

– Kniven på strupen

Før i tiden var Loppa direkte underlagt vegvesenets kontor i Nordreisa, og daglig leder for J. H. Larsen AS sier det var stolthet og penger i systemet.

–  Det var ordentlig artig å arbeide. Vi gikk med overskudd og det var brøytet og klart når folk våknet om morran. I dag er det kniven på strupen, vegvesenet vil ha tjenester omtrent gratis, og syns tydeligvis at befolkningen i Bergsfjord, Sandland og Sør-Tverrfjord kan grynne seg gjennom vinteren, sier han.

Larsen har i ti år brøytet fylkesvei 72 mellom sistnevnte to steder, pluss roden i Bergsfjord. De siste fem årene som underentreprenør for altafirmaet Roy-Yngve Thomassen, som nå er aktuell som tilbyder for fem nye år.

Ras rett som det er

– Jeg har bare godt å si om Roy-Yngve, men det er klart; også han strever med å betale det brøyting av god kvalitet koster, sier Jon Helge, som nylig var i møte med arbeidsgiveren. De er enige om fylkesvei 72, men mangler avtale om fylkesvei 71 i Bergsfjord. Stedet har også kommunale veier som Thomassen har lagt inn anbud på, og Larsen sier han er ganske så avhengig av å få brøyte også disse.

– Feilen er at det stilles krav om anbud så lave at de koster mer enn de smaker. Verken Roy-Yngve eller jeg kan tape penger på jobbingen vår, sier brøytegründeren fra Vestre Loppa, som har tre mann i arbeid og som drifter en skokk kostbare maskiner på det han sier er blant de mest utfordrende fylkesveiene i landet.

– Mellom Sandland og Sør-Tverrfjord går det snøras rett som det er. Det nye er at vegvesenet ikke lenger vil betale for samtidig rydding på begge sider av raset. De sier det får holde med ei maskin, noe som betyr at folk på ett av stedene må grynne, sier Larsen.

Kun pris kan koste dyrt

Vinterkrigeren sier han håper på fem nye år sammen med Roy-Yngve. Han tror de to skal klare å akkodere seg enige, men sier han er urolig for vegvesenets praksis.

–  Når kun laveste anbud gjelder, kan det fort slenge inn anbud fra noen som tror dette er svær business, uten å ha rett kompetanse og utstyr. Det kan på sikt bli dyrere og mer ubehagelig enn å betale det kvalitet koster, sier Larsen, som sier han til syvende og sist vil telle knapper og ører og selv bestemme om han vil påta seg brøyting. Pengeknugeriet fra statlig hold går også på stoltheten løs, bekrefter han.

– Folk skal ikke grynne til langt utpå dagen. Jeg vil ha snøen brøytet om morran, før folk skal ut av husene. Det er sånn god brøyting skal være, sier Larsen.

Avviser nedskjæring

Det er bransjen og ikke Statens vegvesen som priser kontraktene, sier byggeleder for altakontraktene, Øyvind Bjørnå.

FÅR DET TIL Å GÅ RUNDT: Øyvind Bjørnå har bare godt å si om Larsens og Thomassens brøyteinnsats i Loppa. – Mitt inntrykk er at folk er fornøyd med standarden på veiene der ute, sier byggelederen for altakontraktene i Statens vegvesen. Foto: Vidar Kristensen

Bjørnå sier at kontrakten for Loppa og Hasvik er slått sammen, og at Roy-Yngve Thomassen nylig fikk den for nye fem år, med oppstart på høstparten i år.

– Det er korrekt at det er laveste pris som gjelder, men prisene fastsettes ikke av oss, men av bransjen selv, sier Bjørnå, med den tilføyelse at anbudene lyses ut med en rekke kriterier som må oppfylles. At noen skal kunne lure til seg kontrakter uten å ha maskiner, kompetanse, HMS og alt annet på stell, anser han som nær umulig.

– Det har aldri vært et problem. Dessuten reagerer vi dersom jobben ikke blir utført i henhold til kravene i kontrakten, sier han.

Reservebrøyt

Byggelederen var onsdag på reise, og sa han måtte sjekke opp fakta rundt Larsens utsagn om brøyting kun på ett sted av gangen.

– Jeg er usikker, men tror det stemmer at kravet er en brøyteenhet for Sandland og Sør-Tverrfjord. Men ved tilfeller som ras har vi krav om reserveavbrøytere, som skal utover innen et fåtall timer.

– Har brøytingen i Vestre Loppa blitt skåret ned?

– Nei. Det var ingen nedskjæringer på siste anbudsutlysning, sier Bjørnå, som sier de mottar lite kritikk for dårlig brøyting. Faktisk har han ingen kritikk på lager, bare ros.

En sjelden gang

– Roy-Yngve Thomassen gjør en veldig god jobb, og det samme gjelder Jon Helge Larsen, sier han.

– Mottar dere økende kritikk fra distriktet?

– Langt i fra. Og i hvert fall ikke fra Loppa. Det hender en sjelden gang når det er uvær, men ellers er det lite, sier Øyvind Bjørnå, som på sine år i vesenet sier han har nådd å snakke med en god del folk rundt forbi.

– Mitt inntrykk er at folk er generelt fornøyd med standarden på veiene i Loppa. Sommer som vinter, sier Bjørnå.