Gleine overtar rektorstillinga når Bjørn Pedersen gir seg etter bare ett skoleår i rektorstolen på Sandfallet ungdomsskole. Hun går formelt inn i stillinga 1. august.

– Gleine har jobbet to år som inspektør ved skolen og er i ferd med å avslutte rektorutdanninga. Skolen kommer til å være i trygge hender med henne som rektor, sier Pedersen.

Pedersen valgt å flytte tilbake til Skjervøy hvor han skal gå inn i sin gamle stilling som rektor ved Skjervøy ungdomsskole.

– Jeg har trivdes kjempegodt i Alta og i jobben, men nå har vi valgt å flytte tilbake til Skjervøy, sier han, som for ett år siden overtok etter Knut Ingar Olsen.

– For skolen og Alta vil det være et tap at Pedersen slutter. Han har gjort mye det året han har vært rektor ved skolen, sier Gleine, som roser Alta kommune for å ha prioritert å sende skoleledere på rektorutdanning.

Flinke forgjengere

Gleine sier hun stortrives på jobben som skoleleder. Hun gleder seg også til å fortsette samarbeidet med både elevene, foreldrene og sine kolleger ved skolen – også som rektor.

– De som har hatt stillingen før meg har lagt et godt grunnlag. Positiviteten og «driven» sitter i veggene – folk ønsker og vil videreutvikle seg. Vi som arbeider på Sandfallet skole er stolte av skolen vår og jeg vil jobbe for at det også skal være slik i fremtiden, fastslår hun.

Trivsel og trygghet

Læringsmiljø og trivsel henger tett sammen og Gleine mener det er viktig å sette elevene i fokus, og med riktig veiledning og tilrettelegging, få frem det beste i hver elev.

– Vi har et godt læringsmiljø ved skolen i dag, men dette er noe som må jobbes med hver dag. Vi må prioritere elevene i hverdagen, slik at elevene både trives og føler seg trygge på skolen, klargjør hun.

– Vi skal utdanne dem faglig, ut i fra faglig ståsted – men like viktig er utdanningen på det menneskelige plan, til livet, mener Gleine.

Lærerrekrutteringa

Det har lenge vært ropt et varsku om lav rekruttering til læreryrket, særlig i Finnmark. Dette bekymrer også Gleine.

– Vi ønsker dyktige lærere som brenner for jobben, også i fremtida, avslutter den engasjerte rektoren.