Vefas IKS skulle bruke 50 millioner på et splitter nytt og moderne komposteringsanlegg på Stengelsmoen, men har så langt brukt 65 millioner.

Ikke bare det; anlegget skulle igangsettes 1. mai 2015. Nøyaktig to år senere er det fortsatt bare prøvedrift i anlegget.

– Vi fikk en midlertidig godkjenning i mars, som løper til 10. juni. Vi har fram til da å vise at vi kan kjøre etter den resepten som godkjenningen bygger på, og vil da eventuelt få permanent godkjenning av Mattilsynet, sier direktør Jørgen Masvik.

Hadde ikke kunnskap

Tre av seks tromler er i drift. De mates med grønnposer og annet organisk avfall. Siste lass med organisk avfall ut av Alta gikk i februar. Siden har alt Vefas-innsamlet organisk avfall blitt matet inn i tromlene – og spydd ut igjen i andre enden som kompost. Mellom 12 og 20 dager bruker tromlene på å omgjøre avfallet til salgbar vare.

– Dere er to år forsinket, hvordan er det mulig?

– Vi har funnet feil på feil, og rettet og rettet. Dette har vært et pilotprosjek, hvor vi har slitt med å sette sammen utstyret og få det til å fungere, sier Masvik.

Kompostanlegget ble kjøpt brukt fra Finland.

– Ble dere lurt av finlenderne?

– Nei, det vil jeg ikke si. Når man starter med noe man ikke kan, så tar det tid. Og det krever penger. Man estimerer tid og kostnader ut fra hva man tror, men vi hadde egentlig ikke noe erfaringsgrunnlag, sier Masvik, som fikk prosjektet i fanget da han overtok som direktør, og har brukt mye tid på å stable det sammen.

– Det er ingen som har lykkes noe særlig med slike anlegg, sier Masvik.

– Likevel kjøpte Vefas det?

– Ja.

Tjener på kompost

Han mener 65 millioner kroner skal holde. Anlegget ser nemlig ut til å virke nå. Pengekrana skrus derfor igjen. Kostnadene med å kjøre organisk avfall til godkjent anlegg i Skibotn er borte, nå jobber Vefas IKS i stedet med å få lønnsom drift i eget anlegg, med to ansatte. Når alle godkjennelsene er på plass kan de også begynne å tjene penger. Kompost har nemlig en verdi som jordforbedrer.

– Vi har fortsatt tro på at vi skal klare å drive til selvkost, med samme pris som i Skibotn, sier Masvik, som fortsatt har avtale med anlegget i Troms.

– Det er et krav fra Mattilsynet at vi må ha en backup-løsning. Derfor har vi skrevet en ny avtale med dem, forklarer Masvik.