Tyske blader som Xaver og Slam Magazine gir altaværingen Petter Carlsen toppkarakterer, med henholdsvis seks av seks mulige og ni av ti mulige. Både fagbladet Guitar og Sonic Seducer følger opp med ovasjoner av det sjeldne slaget, før plata «Glimt» gis ut kommende fredag. Den første utgivelsen med norske tekster – og altadialekt.

– Det viser kanskje at språk ikke alltid er det viktigste for å fange essensen i det man driver med. Musikk er et veldig universelt språk. Klart jeg blir glad av sånne tilbakemeldinger, sier ydmyke Carlsen til Altaposten, to nervepirrende døgn før plata rulles ut på digitale plattformer og deiser ned i platehylla med full kraft.

Han er ikke den første som  erobrer publikum med norske tekster i eksempelvis Tyskland og Nederland. Kari Bremnes spiller for fulle hus i Berlin og Kaizers Orchestra gjorde stor suksess med sine bløde konsonanter, både i Danmark og nabolandene.

Viktige Wetle

Petter har også denne gangen gått i tospann med den dyktige perkusjonisten og produsenten Wetle Holte, en oppskrift som skapte magi ved forrige korsvei. Sammen med Kristian Olstad er han også med på turneen som innledes fredag og bringer han til steder som Nijmegen, Gouda, Groningen og Helmond i løpet av april. Petters soloplater, samarbeid med inspirasjonskilden Anathema og andre grupper, samt duoen Pil & Bue har gitt han en helt spesiell status i Nederland og Tyskland. Fire av låtene har ligget ute digitalt en stund. Både førstesingelen Majestet og oppfølger Tynnslitt er streamet i stort antall allerede. Den skandinaviske melankolien ser ut til å treffe en nerve.

Glimt fra livet

– De fleste vil betrakte musikken min som melankolsk og nostalgisk, men den er nok mer sammensatt enn som så.

Den røde tråden er at jeg formidler glimt og minner fra livet mitt, både fra barndommen og nyere tid, påpeker Petter, som gjennom låten Tynnslitt ble overmannet av følelser i møtet med den virkelige verden.

– Den ble til i forbindelse med en trist flytur fra Oslo til Amsterdam. Vi skulle ut på en europaturné og tok fly som mange ganger før. Da vi satt oss ned på våre plasser langt bak i flyet, kjente vi på en uvanlig atmosfære i kabinen. Det var noe som var annerledes. Etter hvert skjønte jeg at det var en mor og to barn som ble tvangsutsendt fra vårt land. Det var politieskorte og det som hører med. Det var sterkt å kjenne litt på den håpløsheten som mora helt åpenbart følte på denne reisa inn i uvissheten og bort fra det som var trygt, er Petters beskrivelse.

Velholdt gitar

På plata har Petter også gjort et spesielt grep, bokstavlig talt. Morens kassegitar Vera er bygd i 1948, men lyden fra nylonstrengene har fått en høyst naturlig plass på plata.

– Mamma fikk den i sin tid fra Vera fra Skavnakk. Helt spesielt, medgir Petter.

Lydmessig har han funnet en tvillingsjel i Wetle Holte.

– Vi har funnet en spesiell klang, som er litt alternativ. Jeg liker både lyden og estetikken, så er det bare å krysse fingrene for at andre synes det samme, sier Carlsen.

Følelsen av mollstemt tristesse slipper han ikke unna.

– Jeg må spille i moll for å blomstre, skriver han humoristisk på coveret.

Ikke noe drawback

Han har vært gjennom en innholdsrik prosess siden debuten i 2009, der han har sjonglert flere prosjekter samtidig. Nå har han flyttet hjem til Alta. Plata gis ut på egen label «Friskt pust», med assistanse fra blant annet Function records. Det har ikke vært noe negativt å bo i Alta karrieremessig.

– Mange artister kan leve av konsertoppdrag og digitale salg. Plater er ikke langre det viktigste, selv om vinyl er i vekst, påpeker Petter, som også har sponsorer i ryggen og støtte fra Fond for lyd og bilde.

Nå gleder han seg stort til å komme ut med det han har jobbet så lenge med.