Kari Lium leder Utdanningsforbundet i Finnmark. Hun har i mange år spådd at skolene i Finnmark må la ukvalifiserte ta over jobben som bør utføres av gode fagfolk med alle kvalifikasjoner på stell. Men krisen har latt vente på seg.

Mister 200 lærere

Hun er redd for at det som kan tyde på et stor omfang i bruk av ufaglærte lærere i Alta-skolen bare er en forsmak på det som skjer i andre deler av fylket, og hva som vil komme med økt styrke i årene framover.

– En av de store utfordringene for grunnskolen i Finnmark er at vi løpet av noen få år må skifte ut 200 av den eldre garde. Gode rutinerte lærere som vil gå over i pensjonistenes rekker. Det gir en pekepinn på behovet. Finnmark må produsere sine egne lærere, og når antall studenter går nedover og kun fylles på med rundt 20 hver år, er vi allerede her på etterskudd, påpeker lærer-sjefen.

– Sats desentralisert

Utfordringen er ikke isolert til generasjonsskiftet. Lium forteller at kravene til etter- og viderutdanning, og gode program for denne type utdanning, gjør at betydelig deler av lærerkorpset i Finnmark er jevnlig ute i permisjon. I tillegg kommer andre typer permisjon.

– Hva synes du om at lærerutdanningen er blitt femårig og at det stilles strenge minstekrav i matte for å komme inn på lærerutdanningen?

– Jeg tror femårig lærerutdanning er et gode, og at det appellerer til ungdommen. Mattekravet tror jeg er ekskluderende. Det finnes ikke nok mattehoder som har lyst på å bli lærere, og dette er et krav som setter stopper for en ungdom som kunne blitt en utmerket lærer i engelsk og norsk. Dessverre er mattekravet bare et første steg. Signalene er at det kommer lignende krav både i engelsk og norsk til framtidige lærerstudenter, sier Kari Lium.

  • For ett år tilbake innførte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at alle som skulle kunne starte på lærerutdanningen måtte ha minimum karakteren fire i matematikk fra videregående skole. Nå kan samme krav komme i de andre kjernefagene, engelsk og norsk.