Hver tredje dag må bøndene tømme melketankene sine for til sammen cirka 4000 liter, så lenge melkebilen ikke kommer seg ut til øya. Det betyr at matproduksjon verdt rett under 40.000 kroner må tømmes ut to til tre ganger i uka, helt til fylkeskommunen får orden på transporten for melkebilen.

– Jeg snakket med fylkeskommunen i går og fikk beskjed om at det kan ta 14 dager, kanskje mer. Vi må bare tømme melka ut når tankene er fulle, sier melkebonde Kjell Olsen, som driver ett av de store melkebrukene på Årøya. Olsen sier han så langt ikke vet noe om hvem som betaler for det de må tømme ut.

I det uvisse?

På nettsidene til Finnmark fylkeskommune kunne man i går lese at MS Årøy er reparert og vil gå i rute etter at båten kolliderte ved anløp av Kongshus på Årøya sist uke. Fendringsarbeidet på Kongshus har blitt forsinket fordi været sist uke var dårlig og skapte problemer. Det er også et problem for arbeidet, at ferga Skaget går fire ganger frem og tilbake mellom Mikkelsby på fastlandet og Kongshus på Årøya med persontransport, opplyser fylkeskommunen.

– Av sikkerhetsmessige grunner vil MS Årøy foreløpig ikke gå til Kongshus. Fylkeskommunen har informert Årøy bygdelag om problemstillingen, og vi vurderer i samråd med prosjektleder og entreprenør om det er behov for å gjøre innstillinger på fergesambandet for å sikre videre fremdrift, skriver fylkeskommunen på sine nettsider.

Ikke fått rapport

Fylkeskommunen skrev før helga at de avventer en rapport fra skipperen etter uhellet med hurtigbåten sist uke, men seinest i går svarte fylkeskommunen at rapporten ikke var mottatt.

På spørsmål hva fylkeskommunen gjør for å sikre melketransporten til og fra øya skriver rådgiver Ole J. Pettersen fra fylkeskommunen i en epost til avisa at melketransporten må innstilles, så lenge MS Årøy ikke går til Kongshus og MF Skaget ikke er tilpasset den nye bilbroen.

– Vi ønsker naturligvis at situasjonen skal løses raskest mulig og entreprenøren er informert om at dette skal ha høy prioritet, skriver Pettersen.

Bygdelagsleder Karl Rødberg sier han har sine tvil til at det nye systemet vil fungere for tyngre kjøretøy, siden flytepontogene og hydraulikken er helt motsatt av det gamle systemet for Skaget som fungerte.

Må gjøres ferdig

Kjell Olsen sier Årøyas befolkning ville ha vært helt isolert nå, hadde det ikke vært for bygdelagets innsats for å få Skaget tilbake i drift, som personbefordringsmiddel.

– Jeg fikk beskjed i går om at det kan ta to uker før arbeidet med havna på Kongshus er ferdig, slik at M/S Årøy kan gå hit igjen og vi får melkebil og kraftforbil over til øya. Etter det jeg har forstått så mangler det pæling ytterst ved moloen før hurtigbåten legger til. Pælepramma ligger til kai, og hvis det er riktig som jeg har fått opplyst, så blir arbeidet ikke utført på grunn av overfarten med Skaget fire ganger daglig. Det virker som om ingen har styring på dette prosjektet når det ikke skjer noe. Vi er overlatt til oss selv, helt og holdent, sier Kjell Olsen. Han spør rett ut:

–  Hvorfor skjer det ingenting, og hvor lang tid vil det ta før Skaget er, for å bruke samme uttrykk som referert fra fylkeskommunen, tilpasset den nye bilbroen, spør Olsen.