Kjørte bussen denne dagen, eller kjørte den ikke? Leif Åge Hætta er fortsatt i villrede etter at hans datter 12. august skulle med fly fra Alta til Oslo, et fly fra Norwegian med avgang klokka 07.00.

– Planen var at hun skulle ta bussen som starter 04:00 fra Cirkle K i Kautokeino. Etter ruteplanen skal den da være i Bredbuktnes kl 04:12. Vi bor ca 1-1,5 km i retning Kautokeino sentrum i forhold til Bredbuktnes, og altså burde bussen vært der ett minutt eller to før. Klokka ble 04:25 og fortsatt var ingen buss å se. Jeg tok derfor ikke sjansen på å vente mer på den bussen, så vi hoppet i bilen og jeg kjørte henne til Alta lufthavn, forteller Hætta om den frustrerende opplevelsen.

Boreal beklager og vil kompensere for merutgiftene til Hætta.

Kjørte direkte?

For å sjekke litt kjørte han først et stykke mot Kautokeino sentrum for å se om han møtte bussen, noe som ikke skjedde.

– Vi valgte å kjøre en tverrforbindelse til Riksvei 93 og deretter kjøre til Alta. Om bussen faktisk kjørte til Alta den morgenen, det aner jeg ikke. Den var etter mitt syn såpass forsinket at det neppe ville være en behagelig tur for eventuelle passasjerer når forsinkelsen nødvendigvis måtte kjøres inn. Jeg lurer nå på om operatøren har en uendelig stor tabbekvote å ta av, for etter det jeg hører, så er det som vi opplevde den morgenen ingen unik opplevelse, sier Leif Åge Hætta.

Han legger til at det hevdes at bussen av og til dropper å kjøre Bredbuktnesveien, men kjører direkte til Alta via RV93.

– Om det var dette som skjedde den dagen, det vet jeg ikke, men dersom vi som brukere ikke kan forholde oss til en ruteplan når vi planlegger reiser, ja så oppleves det som hinsides håpløst, sier Hætta.

Intetsigende

Frode Anthi hos Boreal har gitt tilbakemelding til Hætta etter opplevelsen.

«Takk for at du gir beskjed ved slike avvik. Selvsagt skal bussen gå i henhold til ruteplan oppgitt og kjøre de traseer oppgitt av den. Dette er tatt opp med vår operatør i Kautokeino, men vi har ikke fått tilbakemelding på hva som har skjedd. Vi beklager fra vår side den opplevelsen du har hatt med oss denne morgenen.»

– For meg er dette litt intetsigende. Jeg synes Boreal burde gitt en eller annen form for kompensasjon. Dette er bare så ufattelig irriterende. mener Hætta.

Jøran Hansen som er områdeleder i  Midt-Finnmark for Boreal, sier selskapet dessverre fikk en kansellering på denne dagen.

– Vi beklager dette på det sterkeste. Det er riktig at det ikke gikk buss denne dagen, og vi vil selvfølgelig kompensere for brukerens eventuelle merkostnader, sier områdelederen.