Et samlet kommunestyre står bak planene som foreløpig har en stipulert pris på 830 millioner kroner. Blant politikerne er det en samstemt oppfatning at sluttprisen fort kan bli én milliard før senteret står ferdig om dagens størrelse beholdes.

– Dette er det største byggeprosjektet i kommunal regi noensinne, og har et omfang som vil gjøre at selv byens svært godt skodde entreprenører vil kunne bli for små om dette blir ett anbud, eller lyst ut som totalentreprise. Derfor må vi lære av Statens vegvesen og det som ble gjort ved utbyggingen av E6 vest for Alta, sier gruppeleder for Frp, Bengt Rune Strifeldt.

Tema i kommunestyret

Han var en av flere i kommunestyret som mente at planleggingsfasen blir svært viktig, ikke kun med tanke på å få et mest mulig funksjonelt og rimelig bygg, men at også utbyggingen blir lagt opp på en måte som gir lokalt næringsliv muligheten til å konkurrere.

– Oppdrag på E6-utbyggingen var  i utgangspunktet så store at lokalt næringsliv ikke var aktuell. Det endret seg da utbyggingen ble delt opp i mindre parseller. Resultatet har blitt en bemerkelsesverdig høy andel lokale anbudsvinnere, påpeker Strifeldt.

– Har en plan

I kommunestyret applauderte gruppeleder for Ap, Ole Steinar Østlyngen, Strifeldts holdning og forventning om tilrettelegging for lokal konkurranse om oppdragene.

– Jeg håper å kunne berolige.  Vi har vært tidlig ute for å sikre en utbygging som gir Altas svært viktige entreprenørnæring mulighet til å konkurrere om oppdraget. Vi har allerede hatt flere møter med NESO, den nordnorske entreprenørforeningen, for å få innspill til hvordan byggeprosessen kan organiseres slik at det gis størst mulig lokal medvirkning. Jeg kan si så mye at NESO er fornøyd, og da får vi bare håpe at våre viser seg best i konkurransen og at oppdragene havner på lokale hender, sa Østlyngen fra talerstolen.

Det ble ikke gjort noe vedtak som pålegger en byggeprosess med stor oppdeling av anbudene. Men samtidig var signalene fra kommunestyret så klare at vedtak syntes unødvendig.

Kan samarbeide

Gruppeleder Strifeldt har Alta-entreprenørene som klare favoritter til oppdragene under forutsetning av at det blir en oppdeling av anbudene til et nivå som gir reelle konkurranseforhold.

– I flere tiår har bygg- og anleggsnæringen vært drivkraften i Alta-samfunnet, og det er ei næring preget av høy kompetanse og dyktige drivere. Fortsatt er ingen stor nok til de aller største oppdragene, men selv om det konkurreres hardt om lokale oppdrag, har bransjen også vist seg å kunne gå i samarbeid for å kunne ta oppdrag som blir for store for en enkelt bedrift, hevder Frp-sjefen.