Suksessprosjektet med mer digital undervisning skal videreføres ved skolen. Til høsten får alle elevene på alle trinn sin egen iPad, eller lærebrett som de kaller det, til bruk på skolen og hjemme. Forsøket med dette omfattet i år bare de fire første klassetrinnene. Utvidelsen går dermed fra fire til 12 klasser.

Blir videreført

Kommunalleder Mads Stian Hansen bekrefter forlengelsen og utvidelsen av prosjektet i svaret til søknaden fra Elvebakken-rektor Rune Glad. Glad hadde søkt om å få utvide prosjektet som de kaller «Med åpne dører mot verden».

– Kommunallederen ser frem til å følge det spennende utviklingsarbeidet som gjennomføres ved Elvebakken skole, heter det i responsen til rektor Glad.

Rektoren har bygd videre på en del forsøk som er gjort i skoler sørpå.

– Resultatene de har oppnådd i Bærum blant annet er nokså bra, da tenker jeg på måten ungene jobber på – som er veldig annerledes i forhold til hva vi er vant til her. Og da kan vi ikke la være å prøve. Dette er en idé som har ligget i mange år, som vi nå får muligheten til å bygge videre ut, sa rektor Glad til Altaposten for ett år siden.

Da han i går orienterte hovedutvalget for oppvekst og kultur, la han særlig vekt på hvor viktig det er at Alta kommune orienterer seg ut i verden og henter impulser til læring også fra andre.

Vellykket læring

– iPadene skal være det metodiske midtpunktet i måten vi driver opplæring på. Ungene skal jobbe med brettene på skolen og ta dem med hjem for å gjøre lekser, sa rektor Glad.

Han har ledet prosjektet og skolen har selv lagd infrastrukturen til undervisningsbruk og lært opp brukerne i de ulike programmene. Som eneste skole i Nord-Norge har Elvebakken gjennomført dette prosjektet, som altså utvides til det tredobbelte når alle de 12 klassene fra 1. til 7. trinn tar i bruk iPad i undervisningen fra høsten. Det betyr blant annet at elevene som kommer fra småtrinnet på Kaiskuru nærmiljøsenter vil møte en helt ny og mer moderne skolehverdag på den andre siden av brua.

Rune Glad fortalte hovedutvalget at elevene lærer å lese og skrive raskere når de bruker nettbrett. Han bekreftet dermed sin egne påstander for ett år siden, da han slo fast at elever som har prøvd ut iPad lærer raskere å både lese og skrive.

– Forskning viser at elever som sliter med å skrive for hånd, snarest bør få bruke tastatur, fordi forsinket skriveutvikling forsinker leseutviklingen, fortalte rektor.

Framtidas demokrati

Rune Glad kunne vise til en førsteklasse hvor alle elevene lærte å lese før jul, mens det tidligere kunne gå mot sommer før alle knekte lesekoden.

– Vi kaller det skolebasert kompetanseutvikling, og det mener vi selv at vi er gode på. Og da er det gjerne riktig, spøkte rektoren.

Han kunne fortelle at samarbeidspartnerne ved universitetet allerede mener å se hvordan elevene utvikler seg annerledes og bedre når de har tilgang på teknologiske hjelpemidler.

– Målet er at vi skal lære elevene å bruke teknologi på en god måte, lage dataprogrammer, lære dem koding, tilpasse seg data og lage app-er. Setter vi elevene i sentrum så blir dette også læring i demokrati og kanskje løsningen på hvordan vi skal bygge Alta og bidra til en bærekraftig utvikling der eleven har lært seg å slå ned alle veggene og bidra til å bringe kommunen videre gjennom å beherske teknologien, fastholdt Glad.