Kundepleie i ordets beste forstand fant sted i de nye klubblokalene til BUL i går kveld. God mat, god drikke og gode historier om kystens menn med komiker og offshorearbeider Jim Gaute Olsen som konferansier var oppskriften.

Gøran Majala fra det lokale selskapet Tools Sentrum Motor og Verktøy hadde invitert rundt 40 samarbeidspartnere og potensielle kunder til informasjon om selskapets nye konsept, Sea Solutions.

– Her ser et altafirma muligheten til å bli en totalleverandør av produkter til maritim sektor, og det er et flott grep av en altabedrift å ta et slikt grep, sier næringssjef i Alta, Jørgen Kristoffersen, som deltok under presentasjonen av tilveksten til næringsfloraen i byen.

Alt på sjøen

– Tools SMV har som formål å betjene landbasert industri, mens den nye greina som vi har valgt å kalle for Sea Solutions, skal betjene maritim industri, oppdrett, hvitfiskbransjen, fiskeflåten – ja, alt som skjer på sjøen. Og det er viktig for oss å fortelle dere som er potensielle kunder hvordan vi tenker og hvordan vi ser for oss at vi kan forenkle kundenes innkjøp av produkter og tjenester. Vi tilbyr allerede en rekke effektive innkjøps- og leveringsløsninger, og visjonen er at våre produkter og tjenester til en hver tid skal tilpasses kundenes behov og forespørsler, sa Majala da han presenterte sitt nye konsept.

SMV var såkalt gasellebedrift i både 2012, 2013 og 2014, men innehaverne er ikke mette på suksess. De knytter stadig til seg nye leverandører og flere av dem presenterte sine produkter og løsninger under kundepleiekvelden til Tools.

Har sikret seg kunder

– Jeg var litt nervøs før jeg skulle presentere dette, men jeg tror vi har en god ide om hvordan vi kan hjekpe kundene med å spare på sine innkjøpsløsninger. Vi har blant annet fått laget en analyse som viser at hvis kundene bruker et desentralisert lager, slik vi har gjennomført i byggebransjen, så kan en kunde som har eksempelvis 656 utleveringer av varer spare 328.000 kroner på å ikke hente, bestille og selv besørge logistikken. Da har vi tatt utgangspunkt i at det koster 500 kroner og går med en time arbeid å gjøre alt dette for hver utlevering. Ved å bruke oss sparer kundene penger i form av reduserte kostnader – og de får 656 timer til rådighet for å gjøre det de egentlig holder på med, sa Majala.

Selskapet leverer allerede til en rekke virksomheter i nærområdet. En håndsopprekning viste at svært mange ulike maritime sektorer var representert i det nye BUL-huset. Fiskebåtredere fra Havøysund, oppdrettsselskaper, utstyrsleverandører, smoltprodusenter, hvitfisknæringa, lakseslakterier, finansnæringa med flere var på plass.

Allerede har Majala kunder fra Grieg, Lerøy, Nordnorsk Smolt, Cermaq, Norway Seafood, Polarfeed og en rekke andre større og mindre virksomheter på kysten.

Butikken med det rare i

Sentrum Motor og Verktøy satser altså tungt på å sikre seg kundene i sjørettet virksomhet, og det var nesten ikke måte på alt Gøran Majala kunne liste opp, som er mulig å skaffe av utstyr til slik virksomhet.

– Vi har nokså mange tusen artikler i nettbutikkløsningen vår og det vi ikke har på lager, det skaffer vi selvfølgelig, fastholdt Majala.

Han mener de fleste forbinder selskapet med tenger og skruer og spiker, men som altså nå satser på flytevester og spesialbekledning til oppdrettsansatte som skal ha en god arbeidsdag.