I et knapt år har Amfi syslet med tanken om å utvide sin virksomhet i Alta, og i juni hadde man et første forberedende møte med Alta kommune for å høre hvordan man kan utnytte den ledige tomta der Scania-verkstedet lå tidligere. I kommunens postliste har prosjektet fått koden «Amfi 3.0».

– Vi ønsker å få til et flott bygg her, men er helt i startfasen og har derfor lite konkret å fortelle akkurat nå. Vi vil starte en reguleringsprosess, så vil den avgjøre hvordan vi kan bygge og hvor stort det kan bli, sier Frode Wilhelmsen, som er senterleder.

Knyttes med gangbru

Tomta måler nesten 2.000 kvadratmeter. Et nytt senter er tenkt bygd i to etasjer. Man kan dermed få 4000 kvm med nye butikker og restauranter her. Men om det blir fem eller tjue butikker, kan ikke Wilhelmsen svare på.

– Det kan bli ti butikker i første etasje på 200 kvm hver og en i andre etasje på 2000 kvm, eller det kan bli ti butikker på 400 kvm. Vi er så tidlig i prosessen at vi ikke har tatt stilling til dette ennå. Men det er naturlig å se for seg at vi kan knytte dagens senter med dette bygget via en gangbru, sier Wilhelmsen.

Noen vil også si at det er naturlig å se for seg en Burger King drive-in i nybyggets første etasje, men Wilhelmsen har ingen spesielle tanker om det akkurat nå.

– Bare for å gjøre det helt klart; dette gjør vi ikke fordi Burger King har signalisert at de vil til Alta. Planleggingen startet lenge før vi visste det, og Burger King er ikke en mer sannsynlig leietaker enn noen andre, sier Wilhelmsen.

Rett bak storbyene

– Har du stor pågang av nye leietakere som vil til Alta?

– Det legges merke til at Alta har utviklet seg som handelsby, og kjeder som har vekstambisjoner har ofte Alta ganske høyt på lista. Vi er i sjiktet rett bak storbyene.

– Så det vil gå greit å fylle et nybygg med nye leietakere?

– Det ligger vel i sakens natur at interessen i markedet er til stede, men vi er ikke helt der at vi har begynt å dele ut arealer til nye etableringer. Det er fortsatt mye jobb som gjenstår før vi kan starte byggingen, påpeker Wilhelmsen.

Sterk vekst

Byggingen av Alta storsenter i 2000 var «Amfi 1.0». I 2009 sto utvidelsen klar. Det var «Amfi 2.0», ifølge arkitekten Amfi har engasjert. Nybygget blir da «Amfi 3.0», og er en konsekvens av den sterke veksten Amfi har opplevd i Alta etter 2009.

– Da omsatte vi for 650 millioner kroner i Alta, nå er omsetningen 750 millioner kroner. Dette legges merke til av kjeden, som derfor ønsker å benytte muligheten vi har ved at Scaniatomta står tom, forklarer Wilhelmsen.

– Men, som sagt; vi er tidlig i prosessen, og ser fram til en god dialog med Alta kommune om hva vi kan gjøre med tomta, sier Wilhelmsen.