Daglig leder Tor Erland Nilsen melder at de i høyeste grad har fått med seg beskjeden fra den tidligere lederen av det nasjonale villaksutvalget.

– I så fall bør våre lokale politikere håndtere dette, så de unngår å havne i en situasjon hvor de risikerer ett eller flere erstatningssøksmål. Her må man tenke seg godt om, sier Nilsen.

Foreslo en vri

Nilsen advarer mot en mulig situasjon der kommunen, etter å ha tjent lite på oppdretten, sitter igjen med problemene og endatil rettsansvar og erstatningsplikt. Han minner om det var Alta kommune som fikk presset grensen for nasjonal laksefjord mye lengre inn enn det Villaksutvalget så for seg, og at det var Alta kommune som nylig foreslo å vri grensen slik at de fikk Langnes og planlagt lakseslakteri på utsiden av vernelinjen. Han minner om at nettopp lakseslakteri nevnes av Rieber Mohn som et utelukkende og udiskutabelt negativt tiltak for villaksen.

– For oss er det kjempeinteressant, selv om vi foreløpig har ingen planer om å gå til sak, sier han.

Vil skape oppstyr

At Alta kommune som myndighet kan risikere rettstvist, synes klart, og Nilsen spør seg om Grunnlovens paragraf 112 også kan brukes mot forurenser, altså oppdretterne.

– Dersom ALI, alene eller sammen med Norske Lakseelver skulle gå til søksmål mot oppdretterne, så vil det skape enorm medieinteresse i inn- og utland. Da spørs det for omdømmet til disse oppdretterne, sier daglig leder. Han sier at det nå er bevist at oppdrettsindustrien har påført Altalaksen skade. NINAs rapport, fremlagt på Laksekonferansen i fjor, viste 5,5 prosent genetisk innblanding av oppdrettslaks i voksenlaksen i 2014.

Betydelig rom

Tor Erland Nilsen sier han spesielt har merket seg grunnlagsmaterialet som Rieber Mohn viser til, nemlig Jusprofessor Fauchalds meget solide utredning.

– Her konkluderes det med at det er et betydelig rom for å anvende paragraf 112 som selvstendig rettsgrunnlag i saker som dreier seg om oppdrettsnæringens virkninger for villaksen, sier Nilsen. Fauchald sier også at «anvendelsen gjelder særlig ved vedtak om ny eller utvidet adgang til oppdrettsvirksomhet, samt ved myndighetenes unnlatelse av å gripe inn overfor eksisterende oppdrettsvirksomhet som truer villaksbestander.»