Ap ble nøkkelen til vedtaket om å si nei til Coops planer om en enorm handelspark på Thomasbakken.

– Vi har ikke snudd, klargjorde både gruppeleder for Ap Ole Steinar Østlyngen og Kjetil Kristensen, noe som ble støttet av flere av partiets representanter fra talerstolen.

– Til de som hevder at Ap har snudd; jeg kan referere fra medlemsmøtets vedtak i 2009. Her heter det at «er positiv til at Coop igangsetter planarbeid for etablering av en handelspark på Thomasbakken», påpekte Torfinn Reginiussen.

Fikk kjøring

Ap ble av flere av opposisjonspolitikere stemplet som et vingleparti. Både Rut Olsen (Kp), Claus Jørstad og Bengt Runte Strifeldt (begge Frp) angrep partiet for vingling. De pekte på at Ap i valgkampen gikk ut til velgerne med klar beskjed om at de var positiv til en etablering på Thomasbakken selv om det skulle svekke Alta sentrum.

– Skal vi virkelig si nei til en næringsetablering i halvmilliardklassen? Skal vi nekte en Alta-bedrift å bygge på egen tomt og skape arbeidsplasser? Det er trist å se at private aktører som vil satse får nei av kommunens ledelse. Vi har en svært liten forutsigbar næringspolitikk, hevdet Rut Olsen.

Sa aldri ja

Administrasjonen hadde lagt fram en innstilling som i praksis tvinger Coop til å legge planene om handelspark på Thomasbakken død. En vesentlig del av opposisjonen ville si ja til at Coop skulle kunne legge det private reguleringsforslaget for handelsparken ut til offentlig høring. Det overraskende var at ordførerpartiene Ap, SV, KrF, uavhengig representant og MDG fikk med seg både Senterpartiet og Høyres gruppe, med unntak av Alex Bjørkmann, på å avvise Coop-planene. Dermed ble innstillingen vedtatt med klart flertall da den ble satt opp mot et fellesforslag fra Frp, Kp og Venstre. Dette forslaget fikk kun 13 stemmer

– Vi har aldri sagt ja til en Coop-etablering, men har vært positiv til at de skulle få utrede etableringen. Vi er fortsatt positiv til Coops handelsparkplaner, men sier i tilleggsforslaget at vi vil legge til rette for at Coop kan etablere handelsparken i nær tilknytning til en av de tre sentrumsområde i Alta, klargjorde Ole Steinar Østlyngen.

Innstillinga som ble vedtatt mot 13 stemmer ser slik ut:

• Planforslaget som er fremmet vurderes å være i strid med gjeldende nasjonalt regelverk knyttet til etablering av kjøpesentre samt vedtatt kommunalt planverk (kommuneplanens arealdel og samfunnsdel samt reguleringsplan for ny avlastningsveg).

• Det vurderes å være knyttet betydelig usikkerhet rundt konsekvensene av tiltaket med hensyn til den fremtidige sentrums- og handelsutviklingen i Alta by. Dette konsekvensutredningstemaet vurderes å være mangelfullt utredet, og av avgjørende betydning for videre byutvikling i Alta.

• De trafikale løsningene i planforslaget er i strid med nylig vedtatt reguleringsplan for parsell 1 av den planlagte avlastningsveien, hvor Altahøyden er vedtatt stengt. Handelsparken vil straks den er etablert generere betydelig økning i trafikken langs øvrig sentralt vegnett, hvor man allerede i dag er begynt å oppleve trafikale utfordringer. Konsekvenser og eventuelt avbøtende tiltak i forhold til dette vurderes å være mangelfullt utredet.

• Planforslagets kart og bestemmelser inneholder flere feil og mangler.

Med hjemmel i Plan & Bygningslovens § 12-10 og med bakgrunn i punktene over anbefales det at planforslaget avvises og ikke legges ut til offentlig ettersyn.

Ikke noe annet enn ren beskyttelse av  Alta Sentrums eindomsspekulanter, ren proteksjonisme.

Administrasjonens innstilling:

• Planforslaget som er fremmet vurderes å være i strid med gjeldende nasjonalt regelverk knyttet til etablering av kjøpesentre samt vedtatt kommunalt planverk (kommuneplanens arealdel og samfunnsdel samt reguleringsplan for ny avlastningsveg).

• Det vurderes å være knyttet betydelig usikkerhet rundt konsekvensene av tiltaket med hensyn til den fremtidige sentrums- og handelsutviklingen i Alta by. Dette konsekvensutredningstemaet vurderes å være mangelfullt utredet, og av avgjørende betydning for videre byutvikling i Alta.

• De trafikale løsningene i planforslaget er i strid med nylig vedtatt reguleringsplan for parsell 1 av den planlagte avlastningsveien, hvor Altahøyden er vedtatt stengt. Handelsparken vil straks den er etablert generere betydelig økning i trafikken langs øvrig sentralt vegnett, hvor man allerede i dag er begynt å oppleve trafikale utfordringer. Konsekvenser og eventuelt avbøtende tiltak i forhold til dette vurderes å være mangelfullt utredet.

• Planforslagets kart og bestemmelser inneholder flere feil og mangler.

Med hjemmel i Plan og Bygningslovens § 12-10 og med bakgrunn i punktene over anbefales det at planforslaget avvises og ikke legges ut til offentlig ettersyn.