Både kommunalleder Oddvar Konst og rådmann Bjørn-Atle Hansen peker ut Skoddevarre som en ny bydel som kan få 3000 til 4000 innbyggere dersom det velges en profil med stor grad av konsentrert bebyggelse.

– Ny E6 er helt avgjørende for Altas framtidige utvikling. Stadig flere innser at veksten i Alta vil møte veggen dersom vi ikke får realisert «Nye E6». Det er umulig å realisere Skoddevarre med 3000 boenheter uten at vi har gode trafikale løsninger, og jeg opplever en stadig større aksept for at kommunen må ta de grep som er nødvendig for å få veien realisert, sier rådmann Bjørn-Atle Hansen.

Starter planleggingen

Han  tar ikke ordet bompenger i sin munn, men sier at håpet om å få første parsell av nye E6 inn i NTP er knyttet opp mot en politisk løsning.

– Administrativt spiller vi inn behovet og de konsekvenser det vil få for Alta og Finnmark om veien ikke blir snarlig realisert. Men saken ligger nå i Stortinget, og det er her det må finnes en politisk løsning etter politisk påtrykk lokalt og regionalt, lyder Hansens vurdering.

Rådmannen er samtidig klar på at en balansert utvikling av Alta er avhengig av å få boligproduksjonen opp i vest. Skoddevarre er i arealplanen avsatt til å bli Altas nye bydel. Totalt er det lagt inn 700 boenheter – i størrelse med en middels finnmarkskommune. Skoddevarre vil få en del eneboligtomter, men mest konsentrert bebyggelse, det vil si leiligheter i rekkehus og blokk.

– Har ikke valg

Sjefen på planavdelingen, kommunalleder Oddvar Konst, peker på at Alta kommune ikke kan sitte rolig og vente på ny E6 før boligpotensialet i Alta vest løses ut. Med en ekstra budsjettbevilgning på 500.000 kroner, går Konst nå i gang med planlegging av en trinnvis utbygging av Skoddevarre.

– Vi håper og tror at noe av Skoddevare-feltet kan realiseres selv uten ny E6 på plass. Planleggingen som vi nå går i gang med vil vise hvilke muligheter som finnes. Noe av feltet tror jeg kan utbygges i løpet av de nærmeste årene, sier Konst uten å ville angi hvor mange av de 700 boenhetene som kan bygges før nye E6 er på plass.

Gruppeleder for Ap, Ole Steinar Østlyngen, forteller at det var svært viktig å få avsatt penger til planleggingen av en trinnvis utbygging av Skoddevarre.

– Vi mener Alta kommune ikke har noe valg. Skoddevarre har et enormt boligpotensial, og selv om vi ser nødvendigheten av nye E6 for utviklingen i Alta, kan vi ikke bare sitte med hendene i fanget og vente. På mange måter vil en trinnvis utbygging over litt tid være bra, mener Østlyngen.

Enorm boligproduksjon

Rådmann Bjørn-Atle Hansen hevder at selv om bolig- og tomteprisene i Alta er svært høye, så er tilgangen på nye boliger stor.

– Vi har per i dag en enorm boligproduksjon. I all hovedsak leiligheter, og per i dag tror jeg den store utfordringen blir å få avsetning på leilighetene i prosjektene som nå skal realiseres. Vi har vel aldri hatt større produksjon enn nå, og spørsmålet er om markedet makter å svelge unna, sier Hansen og peker på prosjekter som Bossekop brygge, Gakorimyra sør med stor andel konsentrert bebyggelse, samt boligprosjekter på Aronnes og i Lille Komsa som ligger i løypa for realisering.

AVHENGIG AV VEI: Gruppeleder for Ap, Ole Steinar Østlyngen, sier at planleggingen av Skoddevarre-feltet vil bli igangsatt selv om det ikke er noen løsning på nye E6 (tidligere kalt avlastningsveien). Foto: Jarle Mjøen

Samtidig åpner rådmannen opp for at en debatt om Alta kommune i for stor grad har overlatt markedet til private, og i for liten grad har hatt kommunale selvkosttomter for å dempe markedsprisen. Østlyngen varsler grep.

– Vi er av den oppfatning at det har vært for lite fokus på kommunale felt når det gjelder enboligtomter. Nå har vi fått Bangjordet fremst i køen, vi skal få realisert to store boligfelt i Tverrelvdalen og Skoddevarre igangsettes. Her håper jeg at de første husbyggerne kan være i gang i 2020, sier Østlyngen.