– Jeg ønsker at noen tar kontakt med eksempelvis Jon Håvar Haukland i Alta kommune og spør om disse holdningene som blir mer og mer utbredt, sier en fjellvandrer fra Alta.

– På Russeluftfjellene er det spor over alt etter firehjulinger, enten det er oppe på fjelltoppene eller nede i myrene. Folk anlegger ny vei opp på fjellet, og enkelte bruker firehjulingen til bærplukking. De kjører fra den ene  multebærtua til den neste, sier turgåeren, som sier han har vandret på fjellet i årevis.

– Jeg ser at en trasig utvikling er på gang, og har sett den samme vandalismen oppe mot Maze, i Jotka mot Sautso og i Transfarelvdalen, sier han.

Lovlydige brukere må reagere

– Det er nok dessverre et inntrykk også jeg har, sier Jon-Håvar Haukland, virksomhetsleder for Miljø, park og idrett i Alta kommune

– Det virker å være adskillig flere firehjulinger nå enn før, i alle fall er de mer synlige, sier Haukland, som minner om tiden da det jevnlig forekom scooterkjøring i skiløyper. Det ble slutt på slikt da vanlige brukere av løypene satte foten ned.

– Jeg er glad for at brukere av våre nærområder reagerer, og er tydelige på at det ikke er ulovlig motorferdsel som skal sette standard for vår bruk av friluftsområdene, sier han.

STYGGE SÅR: Ikke noe hyggelig syn på Russeluftfjellet. Foto: Privat

SNO og politiets prioritering?

Motorisert ferdsel i utmark reguleres av motorferdselloven og styres av kommunen som lokal motorferdselmyndighet. Men oppsyn er ikke et kommunalt ansvar, det påhviler politiet og Statens naturoppsyn.

– Vi registrerer at ressurs og ressursbruk er marginalt i forhold til den utviklingen og de utfordringene vi har. Det er mitt håp at både politiet og Statens naturoppsyn forsøker å få til ressursbruk og prioritering som står i forhold til utfordringene, sier Haukland, som kaller det tragisk og respektløs adferd det turgåeren har dokumentert fra russeluftfjellet.

– Skaden på naturen er udiskutabel og alvorlig. Det er bra at folk er klar og tydelig på at vi ikke vil ha kjøring som ødelegger friluftslivområdene våre, sier Haukland.

Rune Somby i Statens naturoppsyn skriver i en tilbakemelding til saken at oppsyn med motorferdsel i utmark er en høyt prioritert oppgave i SNO.

– Vi deler bekymringen for utviklingen, skriver han.

– Altaværingene må si tydelig fra at vi ikke aksepterer slik bruk av nærområdene våre, sier virksomhetsleder Jon-Håvar Haukland i Alta kommune. Foto: Arkiv